erfenis bij-na scheiding

belnor
Topic Starter

erfenis bij-na scheiding

#1 , 15 nov 2009 10:38

5 jaar geleden heeft mijn vrouw een erfenis gekregen van een onbekend familielid van ongeveer 50000 euro.dit is op onze gezamelijke rekening gestort.nu dat we aan het scheiden zijn vraagt mijn vrouw terugbetaling van deze erfenis.
wij hadden geen schulden , geen grote eigendom enkel auto, en stacaravan (die zij al verkocht heeft en geld daarvan opgemaakt)en 1 zoon van 19 jaar die zij dwingt om terug te gaan studeren zodat zij daar onderhoudsgeld voor kan eisen.ik kan aan hand van bankafschriften aantonen dat die erfenissom opgegaan is aan schenkingen aan onze kinderen en gewone aankopen zodanig dat bij mijn adresverandering er niets meer op ons boekje stond.kan zij dan nog geld terugvorderen als er geen geld meer was aangezien dit gewoon opgemaakt is door beiden???
jeg elsker norge

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 nov 2009 16:28

De gelden die uw echtgenote geerfd heeft zijn haar persoonlijke eigendom.
Door het feit dat die gelden door de gemeenschap zijn uitgegeven heeft uw echtgenote een schuldvordering op de huwelijksgemeenschap welke ze nu blijkbaar terugvordert. Of ze daar in zal slagen hangt af van het oordeel van de rechter.

j.demoor

#3 , 16 nov 2009 10:46

Ik ga ervan uit de echtgenoten getrouwd zijn onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract.

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, ERFENIS of testament...Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :...2.de vruchten,inkomsten,interesten van eigen goederen....Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek).

MITS uw vrouw bewijst dat haar erfenis terecht is gekomen in het gemeenschappelijk vermogen,dan is bij echtscheiding dit vermogen vergoeding verschuldigd aan haar eigen vermogen,ook al is inmiddels die erfenis daarin niet meer aanwezig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”