gehuwd gemeenschap van goederen

gescheidenmama
Topic Starter

gehuwd gemeenschap van goederen

#1 , 09 sep 2009 15:38

Ben gehuwd onder contract gemeenschap van goederen. Mijn man heeft met geld van ons vorig huis dat we samen verkocht hebben een huis aangekocht in openbare verkoop na het overlijden van zijn vader (was het huis van zijn vader) en alleen getekend omdat hij dan maar 1% registratie moest betalen. Had jaar tijd om het huis op mijn naam ook te laten zetten heb hem dat mondeling gevraagd maar hij stelde dat altijd uit, na 1 jaar was het te laqat en ik wist het niet. Nu is het zijn huis en hij wil scheiden en heeft mij eruit gezet en de sloten verandert. Heeft deel van het huis verkocht en lening die we samen hadden van ons vorig huis en die overgezet werd naar dat ander huis afgekort. Heb ik recht om mijn ingestoken geld terug te eisen en de helft te eisen van het deel dat hij verkocht heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 sep 2009 18:57

Absoluut. Als hij , met gemeenschappelijke gelden , het huis uit de nalatenschap van zijn vader koopt , is dat idd. zijn eigen vermogen. Maar daardoor ontstaat er een schuld van hem aan de gemeenschap. Bij echtscheiding moet die schuld eerst vereffend woren. Hij moet U dus de helft van het geïnvesteerde bedrag terugbetalen.
Als dat huis nu de gezinswoning is , kan hij U er niet zomaar uitzetten. Er moet dus rond de tafel gezeten worden en één en ander verrekend. Een notaris kan U daarbij helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2009 19:10

...en als er een reden is dat dit uitzetten als IFG -intrafamiliaal geweld kan beschouwd worden of er AANWIJZINGEN zijn kan ( MOET) de vrederechter de woning exlusief wat bewoning toewijzen aan de vrouw.
Ongeacht het eigendomsrecht.
Doe navraa bij uw vredegerecht - bij slachtofferhulp politie of de dienst IFG van de politie.

Burgerlijk wetboek art

223. <W> Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.
Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.
(Indien een echtgenoot zich tegenover de andere schuldig gemaakt heeft aan een feit als bedoeld in de artikelen 375, 398 tot 400, 402, 403 of 405 van het Strafwetboek, of heeft gepoogd een feit te plegen als bedoeld in de artikelen 375, 393, 394 of 397 van hetzelfde Wetboek, of indien er ernstige aanwijzingen voor dergelijke gedragingen bestaan, zal de echtgenoot die het slachtoffer is, behalve bij uitzonderlijke omstandigheden, het genot toegewezen krijgen van de echtelijke verblijfplaats indien hij daarom verzoekt.) <W>

link
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/62.pdf

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf

Reclame

j.demoor

#4 , 11 sep 2009 12:47

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).

‘een huis aangekocht...en alleen getekend’ zou kunnen in strijd zijn met ‘Ben gehuwd onder contract gemeenschap van goederen’.Onderzoek zorgvuldig zowel de koopakte als uw huwelijkscontract.

Indien het gekochte huis inderdaad zou behoren tot het EIGEN vermogen van uw echtgenoot dan investeerde het GEMEENSCHAPPELIJK vermogen daarin,zonder oorzaak,het geld van uw vorig huis. Hierop zijn voornoemde regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”