Wat is 'in het belang van het kind'? Ik zit een een rechtzaak voor de jeugdrechtbank waarin ik de wijziging van bilocatieregeling aanvraag. Geheel terecht volgens de procureur. Mijn twee kinderen van 10 en 14 zijn gehoord door de jeugdrechter (waarin de kinderen stelden dat ze bij mij willen verblijven). De Heer jeugdrechter stelt een verlopig vonnis waarbij mij ex 3 maanden tijd krijgt om aan enkele vooropgestelde dingen te werken. Tijdens die 3 maanden gebeurd een sociaal onderzoek. De sociaal assistente stelt vast dat mijn ex 'haar best doet' en de kinderen niet zo openlijk meer kiezen om bij mij te verblijven ( na een gesprek van een klein half uurtje). Ze hoopt daarbij dat mijn ex op het goede pad blijft. Ik heb 19 jaar ervaring met mijn ex vrouw en ben quasi zeker (hoop van niet) dat ze terug in haar oude gewoonten zal hervallen.
Als het gevolg van het sociaal onderzoek zal de rechtbank met grote kans de bilocatie regeling houden zoals ze is. Geen enkele uitspraak is bindend krijg ik nog te horen van de assistente en moest mijn ex vrouw terug in haar oude gewoonten hervallen kan ik altijd opnieuw een zaak opstarten.... Nu zit ik mij al een tijdlang af te vragen waar hier het belang van het kind is in te vinden? De kinderen zitten al een jaar in onzekerheid, kennen hun mama ook en er zal na de uitspraak nog steeds onzekerheid zijn voor hen.
Of is het toch zo dat er, zoals je op veel internetfora kan lezen, er in ons land twee rechtbanken zijn, eentje voor de mama's, en eentje voor de papa's? Ik hoop echt van niet!