relatiebreuk 2 maanden na aankoop woning

puur str 99
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

relatiebreuk 2 maanden na aankoop woning

#1 , 10 jan 2024 23:41

Beste forumleden,

Ik zit met een moeilijke situatie.
Midden november 2023 hebben ik en mijn vriendin samen een woning gekocht en getekend waarbij verdeling gelijk is. Ook is onze lening 50%-50%. Tijdens het aankoop hebben we genoten van korting op registratierechten tot 3%. Ik zelf woon er al sinds december 2023 daar. Elektriciteit en water staat al op mijn naam. In Februari 2024 hadden we ons wettelijk huwelijk gepland. En na het huwelijk, ging mijn vriendin ook haar domicilie op onze nieuwe woning zetten.

Alles verliep mooi tot we plots met een relatiebreuk zitten in januari. Hetgeen waar ik me het meest aan erger is, is dat de breuk oplosbaar was, maar haar familie ons letterlijk verplicht onze relatie te stoppen en het huis te doen verkopen. En ja ze is heel gehecht aan haar familie en kan niet over haar muren heen geraken waardoor ze er ook mee eens is met haar familie.

Ik zelf heb het vermogen niet om haar aandeel van de woning over te kopen. Zij heeft haar domicilie nog niet veranderd en dit weigert ze ook te doen na de breuk. Nu verplicht haar familie ons ook om de woning zo snel mogelijk te verkopen.

Maar als we de woning in de komende maanden verkopen, vrees ik dat we hier een boete van 9% (12%-3% registratie) op moeten betalen aangezien we deze binnen de 2 jaar na aankoop moeten verkopen.
Hierbij is mijn vraag: Desondanks ik mijn domicilie al veranderd heb op de nieuwe woning sinds december, kom ik ook in aanmerking met de boete als we woning vroegtijdig verkopen omwille van relatiebreuk? Of wordt dit individueel bekeken en komt zij enkel in aanmerking met de boete.
Indien ik ook in aanmerking kom met de boete, hoe kan ik mijn situatie aanhalen en dit oplossen? Is er in deze scenario een vrijstelling.

Ik kijk uit naar jullie advies.
Mvg

Reclame