Verplichtingen als ouder met meerderjarige kinderen

denevda
Topic Starter
Berichten: 55

Verplichtingen als ouder met meerderjarige kinderen

#1 , 22 dec 2023 15:14

Ik ben moeder van 2 studerende meerderjarige kinderen, reeds meer dan 15 jaar gescheiden. Sinds de echtscheiding hebben de kinderen geen contact meer gehad met hun vader. Hij heeft naar hen toe ook nooit meer iets van zich laten horen.
De enige die op regelmatige basis van hem een mail krijg, ben ik, met daarin telkens een eisenlijstje van zaken die ik hem zou moeten bezorgen; cfr. wat ze doen, we ze ambiëren, gedetailleerde studieresultaten etc. Het komt er bijna op neer dat ik voor hem een dagboek zou moeten bijhouden en ik moet steevast horen dat ik dat aan hem wettelijk verplicht ben omdat ik nog alimentatie voor de kinderen van hem ontvang.

Ik vraag me af of ik daar zelfs beperkt in moet tegemoetkomen of dat hij die vragen rechtstreeks aan zijn kinderen moet stellen.
Concreet: wat ben ik nu nog aan hem verplicht?

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2023 19:30

Zoals u zegt krijgt u nog alimentatie voor de kinderen van hem.

Daartoe is hij enkel verplicht als ze nog studeren, dus dit mag hij opvolgen.

Wat ze verder allemaal doen, moet hij maar aan de kinderen vragen die zelf beslissen wat ze willen zeggen.

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 22 dec 2023 22:42

Dus enkel de documenten die betrekking hebben op de inschrijving en eventueel resultaten.
Maar dat laatste betwijfel ik al gezien ze meerderjarig zijn en dus zelf beslissen wat ze doen.
De alimentatieplicht is bij vonnis bepaald .Lees eens wat er juist in de akte staat.
Beide ouders blijven verder de wettelijke onderhoudsplicht hebben zoals voorzien in het Burgerlijk wetboek

Reclame

denevda
Topic Starter
Berichten: 55

#4 , 23 dec 2023 12:28

In het vonnis zijn er geen voorwaarden gekoppeld aan het te betalen onderhoudsgeld. Logisch want ik had ook exclusief ouderlijke gezag.

Terug naar “Echtscheiding”