14 jarig kind wil zelf co ouderschap wijzigen

Nesken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

14 jarig kind wil zelf co ouderschap wijzigen

#1 , 04 dec 2023 23:35

Mijn zoon van 14 wil ipv 7d papa 7d mama veel mee4cbij de papa blijven dwz ene week maar 4d bij de mama vr avond zaterd zond ma en di. Andere week zijn het eigenlijk maar 3 nl ma avond di woe dond. Ik, de mama, ben hiermee niet akkoord. Zijn zus v 12 doet wel 7/7. Ik weet niet hoe ik let deze situatie moet omgaan. De papa steunt hem hierin, ik durf stellen dat hij hel zelf opstookt tegen mij op wijze dat mn zoon het amper beseft. Kan ik de politie bellen als hij ipv naar mij naar de papa gaat?

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 05 dec 2023 15:08

Een minderjarige besluit niet over het verblijf. Dat is vastgelegd in het echtscheidingsvonnis of in de EOT. U kan al een formele waarschuwing aan uw ex geven. Schriftelijk (met in bijlage het echtscheidingsvonnis) herinneren dat de verblijfsregeling door beide partijen gerespecteerd moet worden. Dat het niet respecteren er van een strafbaar feit is. En dat indien hij een wijziging wenst de enige weg is om de familierechter te vatten die daar over zal oordelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2023 22:53

Een kind kan maar kiezen waar hij woont de dag dat hij 18 word. Tot die tijd zijn minderjarigen niet beslissingsbevoegd en oefent u het ouderlijkgezag uit.

Zoals basejumper vermeld is het aan de ouders om ook hun kinderen te motiveren om de omgangsregeling te respecteren, niet slecht over de andere ouder te praten omdat dit leidt tot loyaliteitsconflict.

Een waarschuwing is zeker op zijn plaats indien vader hem in zijn keuze motiveert.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 08 dec 2023 10:43

Kinderen kunnen wel vanaf 12 jaar gehoord worden in kamer door rechter. Ze kunnen dat ook vragen.

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2023 18:52

Kinderen kunnen wel vanaf 12 jaar gehoord worden in kamer door rechter. Ze kunnen dat ook vragen.
Klopt, kunnen gehoord worden vanaf hun 12de levensjaar maar zonder ernstige redenen een aanvraag doen tot wijziging van de verblijfsregeling zal moeilijk blijken.

Zelfs indien de minderjarige gehoord wordt. Zullen de argumenten aangebracht ernstig genoeg moeten zijn.

U heeft ook gelijk maar het is een misopvatting die bij vele leeft dat men denkt dat 12+ jarigen plotseling zomaar mogen kiezen waar ze wonen.

Advies hier is redelijk kort, waarschuwen en afwachten want uiteindelijk is het de vader die indien hij de verblijfsregeling wilt wijzigen naar de familierechtbank moet en daarvoor zal 'mijn zoon wilt dit' niet volstaan.

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 09 dec 2023 06:00

Indien de vader hier volhardt en niet meewerkt. Best steeds per mail ( bewijzen !!). Een Aangetekend Schrijven( met Antwoord / Reponse kaart) kan als een bedreiging aanzien worden.
Aangifte doen wegens niet naleven vonnis is zoals reeds geschreven een strafbaar feit en dus aangifte doen bij politie indien vonnis niet gerespecteerd word en dat best elke keer

Terug naar “Echtscheiding”