zoon gaat deeltijds werken: wat met alimentatie en andere bepalingen in vonnis ?

Anoniem321
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

zoon gaat deeltijds werken: wat met alimentatie en andere bepalingen in vonnis ?

#1 , 30 nov 2023 16:26

Situatie : zoon van 20 is gedomicilieerd bij ex-man. Ik betaal maandelijks alimentatie + maandelijkse bijdrage in de hobbykosten, helft in extra bijzondere kosten en 2x per jaar de helft bij aankoop van zaken in een gelimiteerde lijst, in het vonnis bepaald.
Contact met zoon is zeer beperkt, met ex nihil.
Mijn zoon is gestopt met school, afgestudeerd, en heb van hem vernomen dat hij gaat beginnen werken, deeltijds, 24 of 26u, weet nog niet exact.
1. Ben ik nog alimentatie verschuldigd aan mijn ex, vanaf dat mijn zoon begint te werken ? En vervallen dan ook de andere bovengenoemde kosten van hobby en alle extra bijzondere kosten ?
2. Ik sta al 5 jaar op invaliditeit. Heb uitkering met gezinslast omdat ik (ver) boven het minimum bepaald bedrag aan alimentatie betaal (aan 65% uitkering).
Bij mutualiteit geen duidelijk antwoord omtrent volgende. Als ik stop met alimentatie betalen moet ik dit melden, en dan zakt mijn uitkering naar uitkering zonder gezinslast (55%), wat ook logisch is aangezien dat vervalt omdat ik geen alimentatie meer zou betalen.
Echter kon of wou men geen antwoord geven op de vraag als ik blijf alimentatie betalen, of mijn uitkering dan gelijk blijft zoals nu (dus met gezinslast a 65%).
Noch ook geen antwoord of dit al dan niet gelinkt is aan voorwaarden rond aantal gepresteerde uren per week of maand, of eventueel zijn loon.?
Dus als zoon gaat werken, en ik het vonnis qua alimentatie en andere kosten blijf naleven, of ik dan wettelijk mijn huidige uitkering met gezinslast behoudt ?
Begrijp niet dat men dit niet kan beantwoorden bij het ziekenfonds, men verwees me naar een advocaat hiervoor. ??
Voor mij zou dit financieel iets gunstiger zijn, lees leefbaarder, maar wil hier uiteraard ook geen problemen mee achteraf qua terugvorderingen of dergelijke indien dit niet wettelijk correct is. Maar zowel de loketbediende als de telefoniste via hun algemeen nummer kon mij daar geen antwoord op geven. Misschien hier iemand wel ? Met dank.

basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#2 , 01 dec 2023 19:29

Alimentatie vervalt op moment dat kind eigen inkomen verwerft. De arbeidsmarkt laat perfect toe fulltime time werk te hebben. Het is niet omdat het een part time job is dat je moet blijven sponsoren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38683

#3 , 03 dec 2023 20:55

U kan vader en zoon afhankelijk wat er juist staat in het vonnis vragen per omgaande u de juiste gegevens over te maken (kopie van inschrijving onderwijsinstelling / werkovereenkomst).
Bij gebreke van de nodige bewijsstukken
Hier eens lezen een genuanceerd verhaal
https://www.neobemiddeling.be/blog/tot- ... 99-betalen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”