Echtscheiding en eigen huis

ReMaAx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Echtscheiding en eigen huis

#1 , 04 nov 2023 17:05

Ik vind nergens echt een antwoord op mijn vraag, dus probeer het hier eens…

Eigendom van voor het huwelijk.
1 kind geboren tijdens huwelijk.
Feitelijke scheiding na 6 maanden huwelijk
Echtscheiding uitgesproken na 1 jaar huwelijk in feite.

Qua verdeling nog niets uitgesproken, moet via notaris. Waar zij beweert recht te hebben op een deel van de woning.

Nu wettelijk samenwonend.
Heeft huidige partner automatisch vruchtgebruik voorop mijn kind (en dus ook mijn ex-partner) of moet dit toch geschreven staan?

Kali
Berichten: 764

#2 , 05 nov 2023 08:30

Om op uw vraag te antwoorden ontbreekt heel wat noodzakelijke informatie zoals o.a. :

- welk huwelijksstelsel
- was uw eigen woning volledig afbetaald?
- werden er tijdens het huwelijk kosten aan de woning gedaan

ReMaAx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2023 08:36

Om op uw vraag te antwoorden ontbreekt heel wat noodzakelijke informatie zoals o.a. :

- welk huwelijksstelsel
Gewoon huwelijksstelsel, geen contract of dergelijke
- was uw eigen woning volledig afbetaald? Nee, maar komt uit een nalatenschap van overleden partner
- werden er tijdens het huwelijk kosten aan de woning gedaan
Nee op 6 maanden niets gebeurd.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2382
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 nov 2023 09:08

Ik kan nog steeds niet goed volgen.

In eerste bericht gaat het om scheiding in eerste huwelijk en nu om een overlijden. Is de ex-partner overleden of heeft hij enkel de woning ooit in bezit gekregen via een erfenis?

Gaat laatste paragraaf over uw situatie of die van uw ex-partner?

Ik begrijp dat het voor u logisch klinkt, maar wij kennen enkel wat u schrijft.

ReMaAx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2023 10:15

Ik kan nog steeds niet goed volgen.

In eerste bericht gaat het om scheiding in eerste huwelijk en nu om een overlijden. Is de ex-partner overleden of heeft hij enkel de woning ooit in bezit gekregen via een erfenis?
Woning is destijds aangekocht als “koppel” niet in een huwelijk. De partner waarmee het huis gekocht is, is al even overleden. Lening was uiteraard niet afbetaald maar door schuldsaldo is deze laag.




Gaat laatste paragraaf over uw situatie of die van uw ex-partner? Over mij.
Ik heb mij laten overhalen en gedurende 6 maanden gehuwd, in die 6 maanden is er niets gebeurd aan de woning.
Nu ben ik samen met iemand, waarmee ik mij wettelijk samenwonend heb laten registreren om haar tegen de hebberige ex-echtgenoot te beschermen en ook om het kind dat van mij en ex-echtgenoot is.



Ik begrijp dat het voor u logisch klinkt, maar wij kennen enkel wat u schrijft.

Thomas_A
Berichten: 2382
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 nov 2023 11:16

Het één heeft niks met het ander te maken.

Belangrijkste is inderdaad de discussie over de verdeling van de woning. Eigendom van voor het huwelijk blijft in principe van u. We kennen uiteraard de argumenten van uw ex-partner niet.

In ieder geval heeft een wettelijke samenwoonst met een nieuwe partner hier geen enkele impact op.

ReMaAx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2023 11:39

Het één heeft niks met het ander te maken.

Belangrijkste is inderdaad de discussie over de verdeling van de woning. Eigendom van voor het huwelijk blijft in principe van u. We kennen uiteraard de argumenten van uw ex-partner niet. Argument? Ze heeft niets te argumenteren, ze heeft hier 2 jaar gratis gewoond. En nu zou ze aanspraak willen maken op de woning.

In ieder geval heeft een wettelijke samenwoonst met een nieuwe partner hier geen enkele impact op. Dus als ik kom te overlijden, en mijn kind is nog minderjarig gaat mijn woning naar mijn ex ondanks de wettelijke samenwoning?

Thomas_A
Berichten: 2382
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 nov 2023 11:49

Zoals ik zei: het zijn 2 verschillende zaken.

Samenwonende partner heeft automatisch vruchtgebruik op uw woning, maar de verdeling van de echtscheiding moet eerst uitsluitsel geven van wie de woning is.

Kali
Berichten: 764

#9 , 05 nov 2023 12:07

Aangezien er lening betaald werd tijdens het huwelijk, en u onder wettelijk stelsel gehuwd was, heeft uw ex partner in feite “mee betaald” aan de woning.

Hierdoor heeft uw ex partner in de verdeling recht op een deel van de woning (op 6 maanden huwelijk zal dit slechts een deeltje zijn).


ReMaAx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 nov 2023 12:38

Zoals ik zei: het zijn 2 verschillende zaken.

Samenwonende partner heeft automatisch vruchtgebruik op uw woning, maar de verdeling van de echtscheiding moet eerst uitsluitsel geven van wie de woning is.
Woning is van mij alleen sinds 2018.
Ex-echtgenote is gewoon komen inwonen.

ReMaAx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 nov 2023 12:40

Aangezien er lening betaald werd tijdens het huwelijk, en u onder wettelijk stelsel gehuwd was, heeft uw ex partner in feite “mee betaald” aan de woning.

Hierdoor heeft uw ex partner in de verdeling recht op een deel van de woning (op 6 maanden huwelijk zal dit slechts een deeltje zijn).
Waarschijnlijk zal dit dan de helft van de lening zijn gedurende 6 maanden? Dat zal inderdaad bitter weinig zijn.

Kali
Berichten: 764

#13 , 05 nov 2023 15:19

Door huwelijk moet er ook rekening gehouden worden met meerwaardes gedurende die 6 maanden en dergelijke.

(Met een scheiding van goederen was er geen enkel probleem geweest overigens en had uw ex geen enkele aanspraak)

ReMaAx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 nov 2023 17:41

Door huwelijk moet er ook rekening gehouden worden met meerwaardes gedurende die 6 maanden en dergelijke.
Meerwaardes? Er is niets gebeurd gedurende die periode.

(Met een scheiding van goederen was er geen enkel probleem geweest overigens en had uw ex geen enkele aanspraak)
Maar uiteindelijk is de essentie van mijn vraag: wat als er mij iets overkomt. Kan mijn huidige partner met wie ik wettelijk samenwonend ben in mijn huis blijven of kan mijn minderjarig kind (mijn ex dus) haar eruit zetten?

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 05 nov 2023 19:52

"Kan mijn huidige partner met wie ik wettelijk samenwonend ben in mijn huis blijven of kan mijn minderjarig kind (mijn ex dus) haar eruit zetten?"

Uw ex kan haar daar niet uitzetten want uw ex is GEEN (mede-) eigenaar. Zij heeft NUL medezeggenschap over het huis (tenzij haar naam op miraculeuze wijze in uw aankoopakte is verschenen...).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Echtscheiding”