Zomervakantie

timSLK600
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zomervakantie

#1 , 11 okt 2023 08:26

Hallo,
Bij mijn weten heb ik als vader zoiezo recht op 14 dagen aaneensluitend om mijn zoon te zien.
Nu kon mijn ex dat niet aan bij het opmaken van de EoT, dus hebben we daar van gemaakt dat er in 1 maand toch zeker een week/week regeling is en daarbuiten loopt onze afgesproken regeling gewoon door (zij heeft hem voorlopig iets meer dan ik, tot hij naar het eerste gaat, dan wordt het heel het jaar een echte week/week).
Afgelopen zomer is dat goed verlopen.
Nu had ik een schema doorgestuurd voor Augustus 2024 waarin de regeling dit jaar zelfs perfect uitkomt met een week/week, onze huidige regeling loopt ervoor en erna perfect door.
Nu wil zij plots slechts 1 periode van 9 dagen aaneensluitend en voor de rest verder gaan met de gewone regeling. Ze kan het niet aan om hem 2 x 7 dagen te moeten missen....
Zo'n regeling betekend echter wel dat de schema's niet perfect doorlopen dus hij gaat dan bij een van de twee 12 dagen moeten blijven om het goed te laten verlopen.
Ten eerste heeft zij volgens mij niet het recht om die 14 dagen (opgesplitst in 2 x 7 dagen) aaneensluitend af te nemen van mij.
En ik weet ook al bij wie hij dan uiteindelijk die 12 dagen zal zitten natuurlijk als ik akkoord zou gaan met die 9 dagen.

We gaan hier nog over samen zitten, maar ik wil toch al even polsen hier; als ik vasthoud aan een afgesproken week/week regeling in augustus (zoals in EoT vastgelegd), dan doe ik toch niets fout he? Zij kan daarvoor wel boos worden op mij, maar ik denk dat ik sterk sta en niets fout doe en dat zij daar eigenlijk helemaal niets tegen in te brengen heeft.

FYI: zoontje is nu 4 jaar en onze regeling werkt op zich perfect. Zoon vraagt nu al wel regelmatig waarom hij niet even vaak bij mij is als bij de mama. Hij moet dus niet met tegenzin naar de ene of de andere kant.

Evi (Odos)
Berichten: 360
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 11 okt 2023 17:50

Als je de EOT op de letter volgt doe je niets fout.

Maar de veronderstelling dat je "sowieso recht hebt op 14 dagen aansluitend" is te kort door de bocht. Er is geen enkele wetgeving die je dat recht verleent en als het nergens beschreven staat, is het op geen enkele manier afdwingbaar.

Mij lijkt een (of enkele) gesprek(ken) bij een bemiddelaar een goed idee. Op die manier kan elk eens rustig vertellen wat hij zou willen en waarom/waarom niet. Er zijn ook bemiddelaars die met de kinderen praten, dus het is een mogelijkheid dat ook een gesprekje met je zoon gevoerd wordt.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”