bijzondere kosten

alfajet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bijzondere kosten

#1 , 10 okt 2023 12:19

Ik heb een vraag over de bijzondere kosten:
Voor zover ik het goed begrepen heb, is de hospitalisatieverzekering van de kinderen een bijzondere kost volgens het KB van 2019.
Ik heb deze premie voor de kinderen echter altijd alleen betaald.
Onze verdeelsleutel voor de bijzondere kosten is 50/50.
Mag ik met 5 jaar terugwerkende kracht de helft van deze premie opeisen?
Of had ik ieder jaar de helft van de premie moeten inbrengen als bijzondere kost en kon ik enkel bij weigering 5 jaar terug eisen?
maw kan ik deze kosten alsnog recupereren of dient dat jaarlijks te gebeuren en is het nu te laat voor alles ouder dan 1 jaar?
Mvg

basejumper
Berichten: 4671
Locatie: Diest

#2 , 10 okt 2023 12:45

Beste

Normaal kan je die theoretisch terugvorderen.
Echter

Buitengewone kosten worden bij wet bepaald als zijnde de uitzonderlijke, noodzakelijke en onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijk budget voor het dagelijks onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.

In de meeste gevallen neem je kinderen mee op in je eigen hospitalisatieverzekering en is de kostprijs voor een kind tussen 6 en 10 euro per maand. Vraag is of dergelijke polis noodzakelijk is ( de meerderheid van de kinderen hebben dergelijke polis niet - wat niet betekent dat ik het nut niet betwist). Secundo lijkt de uitgave me niet onvoorzien, noch uitzonderlijk en evenmin disproportioneel tegenover het beschikbaar budget…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”