Scheiding en eigen zaak (GCV)

EHEMELAE
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Scheiding en eigen zaak (GCV)

#1 , 23 sep 2023 16:47

Ik heb een GCV (Gewone Commanditaire Vennootschap) waarbij mijn man stille vennoot is. Hoe zit dit bij scheiding, met gemeenschap van goederen.

Sirkii
Berichten: 5459

#2 , 23 sep 2023 23:54

Gemeenschap van goederen - dus het wettelijke stelsel wat gelijkstaat met “trouwen zonder contracg” betekent scheiding van goederen voor alles wat je bewijsbaar had voor je trouwde of erfde tijdens het huwelijk.

De opnrengsten van uw vennootschap kopen dus in de gemeenschap. Als je dit niet wil moet je een huwelijkscontract opstellen. Partner moet wel akkoord zijn.

Bij scheiding is t dus elk de helft van alle aanwinsten tijdens het huwelijk.

481974
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2023 09:20

eveneens voorgehad.

ik ben na inleiding scheiding een nieuwe zaak begonnen.
De stille vennoot blijft delen in de door jou opgebouwde winst.

Ikzelf heb er zeer veel miserie mee gehad. Stille vennoot was mijn ex, en omdat ik niet meer in de oude GCV werkte ( ex is werknemer, behield zijn eigen loon, ik werkte binnen GCV, waarbij logischerwijze winsten in terecht komen en waarvan hij 1/2 wou blijven behouden) heeft hij zelfs een aansprakelijkheidsvordering ingesteld tegenover mij, met een schadevergoedingseis van 10 000 euro. Omdat hij niet meer kon delen in de winst.

Het kan dus behoorlijk verkeren. Uiteindelijk ben ik naar de ondernemingsrechtbank moeten gaan om de ontbinding van de GCV te eisen.
Dit is ingewilligd door de rechter, en mijn ex ( stille vennoot) heeft proceskosten moeten betalen. Hij krijgt wel 1/2 van wat over is in deze GCV terwijl hij er nooit voor gewerkt heeft, en het is een bedrag van 6 cijfers, maar blijkbaar is het voor bepaalde nooit genoeg.

MAW, ik heb er veel miserie mee gehad, ik hoop dat het jou beter lukt om uit elkaar te gaan. verhouding was 50/50 bij mij. Dus ik had geen poot om op te staan...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”