Bezettingsvergoeding

Melefb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bezettingsvergoeding

#1 , 23 sep 2023 15:08

Hallo,

Mijn ex-partner en ik zijn sinds enkele maanden uit elkaar (wettelijk samenwonenden). Hij heeft mij van de ene op de andere dag niet meer binnen gelaten in ons huis die we samen hebben aangekocht. Ik ben dus tijdelijk bij vrienden gaan wonen.
Ondertussen zijn we bijna 10 maanden verder en is het huis net verkocht. We moeten dus nog 4 maanden wachten op de akte. Al die maanden woont hij daar nog maar betaal ik wel nog steeds mijn helft van de hypothecaire lening af. Bij de notaris hebben we enkele maanden wel laten beschrijven dat hij de kosten van het huis betaald zolang hij er woont. Maar er staat niets vermeld over het wel of niet betalen van huur/ bezettingsvergoeding. Ik heb dit al eens aangehaald maar hij wilt dit absoluut niet doen. Zijn argument is dat ik mij geld van de lening wel terug heb bij de verkoop. Maar al deze maanden kan ik ook niets huren omdat ik het financieel niet aankan om te lenen en te huren. Ik vraag mij af in hoever ik dit kan afdwingen?

Bedankt!

eylis
Berichten: 8852

#2 , 23 sep 2023 15:26

Uw partner heeft momenteel het genot van de gezamenlijke woning u niet. Wettelijk had hij u niet eens kunnen buitenzetten in uw eigen woning. Dat is zelfs een overtreding. U bent (was) daar gedomicileerd. Een redelijke afspraak is dat de partner die blijft wonen gedurende die periode de lening verder afbetaalt. Dan moet er geen vergoeding voor genotsderving betaald worden aan u.
U kan uw expartner melden dat u de lening niet meer afbetaalt om de genotsderving die hij u wettelijk verplicht is, te compenseren.

Franciscus
Berichten: 38733

#3 , 23 sep 2023 15:33

Spreek al eens zeker met de notaris en laat hem weten dat u alleen de lening hebt afbetaald en niet uw ex - partner.
Dat deze som ook in rekening moet gebracht worden de verdeling.
Laat uw Ex weten dat u de lening niet meer betaald gedurende x maanden en dat deze het maar moet doen.
Let wel niet betalen lening kan voor beiden een probleem zijn om later terug een hypothecaire lening te kunnen verkrijgen. Wanbetalers worden aan de NBB aangemeld.
Hoelang bent u al alleen aan het betalen.voor de lening?
Wie betaald het KI?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2429
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2023 18:56

Franciscus, TS betaalt niet op zijn eentje de lening af maar wel nog steeds zijn deel terwijl hij of zij er niet meer woont.

Zoals gezegd door eylis, meest gebruikelijke is dat de partner die blijft wonen de lening tijdelijk alleen afbetaalt. Vertrekkende partner kan met het uitgespaarde geld iets anders huren. Bij verkoop wordt alles gelijk verdeeld.

Raar dat dit niet ter sprake kwam bij de notaris, aangezien jullie afspraken hebben gemaakt.

Dat u het geld terug hebt bij de verkoop is een non-argument. U hebt nu niet alleen recht op de helft, maar op compensatie voor het afgelopen jaar.

Melefb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 sep 2023 19:23

Franciscus, TS betaalt niet op zijn eentje de lening af maar wel nog steeds zijn deel terwijl hij of zij er niet meer woont.

Zoals gezegd door eylis, meest gebruikelijke is dat de partner die blijft wonen de lening tijdelijk alleen afbetaalt. Vertrekkende partner kan met het uitgespaarde geld iets anders huren. Bij verkoop wordt alles gelijk verdeeld.

Raar dat dit niet ter sprake kwam bij de notaris, aangezien jullie afspraken hebben gemaakt.

Dat u het geld terug hebt bij de verkoop is een non-argument. U hebt nu niet alleen recht op de helft, maar op compensatie voor het afgelopen jaar.
Dit is wel ter sprake gekomen bij de notaris maar mijn ex partner weigerde de lening alleen verder te betalen noch een bezettingsvergoeding te betalen. Hij neemt wel alle verbruikskosten en KI op zich. Kan ik de bezettingsvergoeding van de afgelopen maanden nog vragen bij het verdelen van de koopsom? De woning is ook geschat en dus ook de huurprijs. Ondertussen gaat dit toch al over een aanzienlijk bedrag.

Thomas_A
Berichten: 2429
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 sep 2023 19:49

Wij weten niet waar u zich onderling mee hebt akkoord verklaard.

Ik zou persoonlijk toen al naar de rechtbank gestapt zijn om te bepalen wie tijdelijk in woning mag verblijven en hoe de kosten verdeeld worden.

Sirkii
Berichten: 5459

#7 , 24 sep 2023 00:08

Laat uw ex weten dat je de verkoopakte niet tekent als zijn bezettingsvergoeding (halve huur) niet uitbetaald wordt. Check wel even met je notaris of dit ok is maar k denk van wel. Je betaalt natuurlijk wel de helft van de onroerende voorheffing over die periode.

iota
Berichten: 830

#8 , 24 sep 2023 08:56

En dat hij de verbruikskosten alleen betaalt, spreekt vanzelf. Hij is de enige verbruiker.

Melefb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 sep 2023 13:14

We hebben enkel op papier laten zetten bij de notaris dat hij er blijft wonen en de verbruikskosten betaald. Niet dat hij wel of geen bezettingsvergoeding moet betalen. Ik vrees dat hij dit absoluut niet zal willen betalen. Ik vrees dat ik veel meer geld zal kwijt zijn als ik via een advocaat ga dan het mij uiteindelijk zal opbrengen. Is een bezettingsvergoeding wettelijk verplicht?

Sirkii
Berichten: 5459

#10 , 24 sep 2023 14:01

Een bezettingsvergoeding is niet wettelijk verplicht. Je staat zwak omdat je blijkbaar een overeenkomst getekend hebt dat hij enkel het verbruik betaalt. Staat er iets in de overeenkomst over t afbetalen van de hypotheek? Raar dat de notaris de bezettingsvergoeding niet ter sprake gebracht heeft.

Franciscus
Berichten: 38733

#11 , 24 sep 2023 16:58

Als de hypotheek niet volledig wordt betaald - blijft voor de bank hetzelfde wie wel of niet betaald zolang de hypotheek maar betaald is.
Bij gedeeltelijke betaling zijn het toch beide ondertekenaars die voor de volledige som aansprakelijk blijven.
De betalende zal dan zelf het bedrag maar moeten terugeisen aan de niet betalende eventueel via de rechtbank.

Terug naar “Echtscheiding”