Niet-geconventioneerde arts bijzondere kosten

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Niet-geconventioneerde arts bijzondere kosten

#1 , 05 sep 2023 19:02

Hey iedereen, mijn ex partner heeft zonet een rekening doorgestuurd van een orthodontist bezoek deze zij met een van mijn kinderen bezocht heeft. Ikzelf was hiervan niet op de hoogte, tegen mij was gezegd een tandarts bezoek. Mits wij al jaren bij dezelfde tandarts gaan ging ik ervan uit dat dit in orde was.

Nu blijkt dit een orthodontist te zijn die niet geconventioneerd is. Met natuurlijk de exuberante prijs als gevolg. Hoor ik deze extra kost te betalen? Onze EOT spreekt over het dragen van de kosten van dokters bezoeken. Maar kan mijn ex zomaar beslissen welke arts, zonder mij hierover te consulteren? Wat met de bijkomende kost?

eylis
Berichten: 8843

#2 , 05 sep 2023 20:56

Een ortodhontist hoort uiteraard tot de noodzakelijke buezondere kosten. Maar als er inderdaad grote prijsverschillen zijn tussen de mogelijke (bereikbare) artsen horen de ouders hierover vooraf wel overleg te plegen. Bekijk welke prijs een geconventioneerde arts vraag en meldt de andere ouder dat zij zich best informeert mbt. de overlegplicht inzake deze materie. Vertel daarbij dat zonder overleg u dan eigenlijk maar de bijdrage voor een geconventioneerde arts hoort te vergoeden.

iota
Berichten: 830

#3 , 05 sep 2023 21:41

Orthodontisten hebben allemaal gigantische wachtlijsten. Je mag al blij zijn als je ergens terecht kan. En geconventioneerde orthodontisten zijn helemaal een zeldzaamheid.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 06 sep 2023 10:05

Orthodontie kost altijd een arm en een been, maar naargelang het ziekenfonds waarbij men is aangesloten, kunnen er belangrijke tegemoetkomingen zijn. U kan deze bedragen online opzoeken. Uw aandeel hoort uiteraard na aftrek hiervan te zijn.

LeenW
Berichten: 12866

#5 , 06 sep 2023 10:13

Een goede orthodontist is zijn geld ook waard. Het gaat nog steeds om uw kinderen.

U kan de ex verdere verantwoording vragen voor het bedrag, maar meer zal moeilijk worden.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#6 , 12 sep 2023 14:25

Het probleem is niet zozeer de orthodontie die al dan wel nodig is. Het probleem is alles errond.

Ik weet ongeveer 5 dagen voor de afspraak dat mijn zoon naar de orthodontist gaat. Ik heb geen zeggenschap in welke arts. Ik krijg gewoon de rekening in de bus. Ze gaat begin Oktober overstappen naar een andere mutualiteit en deze zou gezegd hebben dat een extra tandverzekering niet nuttig is. Ook zou volgens haar de orthodontist hetzelfde gezegd hebben. Dit vindt ik allemaal iets te veel van het goede.

iota
Berichten: 830

#7 , 12 sep 2023 15:00

Je moet een onderscheid maken tussen tandzorg en orthodontie. Tot en met 18 jaar is gewone tandzorg gratis. Hoe oud is uw kind? Misschien is om die reden een extra tandverzekering voorlopig niet nuttig? En mogelijk is uw ex overgeschakeld naar een andere mutualiteit die een hogere tegemoetkoming betaalt voor orthodontie?

iota
Berichten: 830

#8 , 12 sep 2023 15:08

Zoals eerder gezegd, hebben orthodontisten ellenlange wachtlijsten en patiëntenstops. Wat maakt dat er van keuze meestal weinig sprake is. In de praktijk gaan mensen voor de orthodontist waar ze toch nog terecht kunnen. Dat neemt niet weg dat dergelijke beslissingen uiteraard door de ouders in overleg moeten worden genomen en dat u vanzelfsprekend evenveel zeggenschap hebt als uw ex. Als uw ex laat weten dat uw zoon binnen 5 dagen een afspraak heeft, staat hij gegarandeerd al véél langer op de wachtlijst.

iota
Berichten: 830

#9 , 12 sep 2023 15:22

Het probleem is zoals altijd het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Natuurlijk moet uw ex met u overleggen over alles wat jullie zoon betreft. Maar als ze daar vierkant haar voeten aan veegt en u neemt daar geen genoegen mee, zal u het moeten afdwingen.
Alleen is in dit specifieke geval imo het sop de kool niet waard. Als uw zoon orthodontie nodig heeft, hoort hij die sws te krijgen en meestal moet je toch de orthodontist 'kiezen' waar je nog terecht kan.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#10 , 12 sep 2023 15:49

Begrijpen, maar zoals je waarschijnlijk al kan vermoeden is dit niet een eenmalig geval. Het is niet juist de orthodontie waar het probleem zich stelt. Ik heb gezien in mailverkeer dat ze mij heeft doorgestuurd dat ze deze afspraak reeds had gepland in de maand Mei.

Mijn zoon is 11. Maar orthodontie is volgens mij niet gratis.

jefke007
Berichten: 1815

#11 , 12 sep 2023 16:00

bestaan er nog wel geconventioneerden zonder een wachtlijst van 20 jaar ?

iota
Berichten: 830

#12 , 12 sep 2023 17:09

Als er over zoiets belangrijks (orthodontie is toch geen kleinigheid) geen overleg is, dan doet de andere partij meestal over het algemeen maar op.

Orthodontie is idd niet gratis. Gewone tandzorg t.e.m. 18 j. wel. Vandaar dat je hier een onderscheid in moet maken. Er zijn wel belangrijke tussenkomsten voor orthodontie en die verschillen qua ziekenfonds. Omdat het een dure aangelegenheid is, kan het de moeite zijn om hierom van ziekenfonds te veranderen.

Hier hadden 4 kinderen orthodontie nodig. Is al even geleden, maar ook toen geraakten we voor geen één aan een geconventioneerde orthodontist.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#13 , 12 sep 2023 18:56

Ja maar ik had voorgesteld een extra tand verzekering te nemen voor beide kinderen. Maar als een mutualiteit zogezegd zou zeggen dat dit niet nodig is stel ik me vragen bij de oprechtheid van mijn ex haar woorden. De kinderen zijn gedomicilieerd bij mijn ex dus kan ik niets afsluiten voor hun bij mijn mutualiteit. Een aparte tandverzekering is dan weer aanzienlijk veel duurder dan de 70-90 € per jaar.

LeenW
Berichten: 12866

#14 , 12 sep 2023 18:59

Een tandverzekering heeft altijd ook een wachttijd, net om te voorkomen dat men er snel nog één afsluit voor er grote kosten gemaakt moeten worden

Terug naar “Echtscheiding”