Opschortende voorwaarden aankoop huis scheiding

Hilde19
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opschortende voorwaarden aankoop huis scheiding

#1 , 03 sep 2023 11:34

Bij echtscheiding waarvan de overdracht/aankoop van de gezamenlijke woning naar/door de ex-partner nog niet op papier staat bij de notaris. Wat kan/mag ik opnemen als opschortende voorwaarden bij aankoop van een nieuw huis . Of vanaf wanneer kan ik een nieuwe woning kopen/bod doen op een woning.

eylis
Berichten: 8843

#2 , 03 sep 2023 11:50

Men kan reeds een compromis (voor een nieuwe woning) tekenen terwijl de echtscheidingsprocedure nog loopt en zelfs de gezamenlijke woning nog niet verdeeld is.
Dan onderschrijven beide (ex)partners samen de voorwaarden in de EOTakte dat:
- A en B akkoord zijn over de verdeling van de gezamenlijke woning (de voorwaarden, hoe en wanneer...)
- A en B akkoord zijn dat (bvb) B een woning aankoopt die enkel tot zijn bezit zal horen (en dus niet tot de (voorlopige) gemeenschap.

- B kan dan het compromis voor zijn/haar woning tekenen en A tekent mee voor akkoord dat B deze woning koopt.

Sirkii
Berichten: 5425

#3 , 03 sep 2023 13:48

Ik zou als verkoper nooit opschortende voorwaarden accepteren die verband houden met uw scheiding. Evenmin het bekomen van een lening (of hoogstens enkele weken)

Ik zou eerst de scheiding regelen zodat je met zekerheid weet waar je staat en je ex niet moet meetekenen. Huur desnoods tijdelijk bv een vakantiewoning als je sneller moet verhuuzen.

Reclame

Hilde19
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2023 22:14

Zijn de voorwaarden anders wanneer je niet getrouwd bent of niet wettelijk samenwoonde. Mijn ex en ik waren feitelijk samenwonend.

Als ik het goed begrijp moet er toch minimaal een ondertekende EOT zijn vooraleer ik een bod kan uitbrengen op een woning.

Sirkii
Berichten: 5425

#5 , 07 sep 2023 23:11

Daar je feitelijk samenwoont ben je juridisch alleenstaand. Je partner moet dus niet meetekenen en er is geen scheidingsprocedure. Als er gemeenschappelijk bezit is moet je natuurlijk de splitsing ervan regelen. Als.je door je ingebrachte middelen nodig hebt om het huis te betalen voorzichtig zijn.

Terug naar “Echtscheiding”