Ex partner en kind slachtoffer huiselijk geweld

LorisKris
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex partner en kind slachtoffer huiselijk geweld

#1 , 28 jul 2023 15:45

Mijn ex-partner haar nieuwe vriend sinds 3 jaar is af en toe zeer agressief naar mijn ex toe. Ondertussen is er al meer dan eens fysiek geweld gebruikt. Mijn dochter is daar om de week (co-ouderschap) en heeft dit al 1x gezien. Wat kan ik als vader doen om mijn dochter te beschermen tegen dergelijke situaties? Ik wil echter haar moeder niet het recht ontnemen om onze dochter te zien.

eylis
Berichten: 8842

#2 , 28 jul 2023 17:43

U bespreekt dit best zo snel mogelijk met uw ex en maakt uw punt zeer duidelijk: dat kost wat kost vermeden moet worden dat jullie kind getuige is van welke soort van agressiviteit dan ook (verbaal of fysiek) binnen de huiselijke kring. Dit is namelijk traumatiserend. (als het aan mama zomaar gebeurt, dan kan het ook aan mij gebeuren...)

Bovendien wat voor boodschap krijgt jullie kind zo mee. Meldt aan de moeder dat deze scenario's voldoende reden zijn voor de rechtbank om over te gaan tot maatregelen mbt julli kind en dat u niet wenst dat dit zover moet komen.
Zeg haar dat u wil helpen om de situatie te ontmijnen. Bekijk waar ze in de buurt terecht kan om de problematiek te bespreken.
En denk aan de gulden regel: Kerels die slaan, stoppen nooit.

Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 28 jul 2023 22:21

Hier al eens lezen
"meer dan eens geweld gebruikt"
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Kan nooit geen kwaad al eens met de sociale dienst van de jeugdpolitie van uw lokale politiezone te gaan praten.
Dit is sowieso een Verontrustende Opvoeding Situatie.

Reclame

technocraat
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2023 12:59

Heb zo een buurvrouw:

Mevrouw is gewelddadig naar haar man toe. Toen ze hier pas kwamen wonen zag ik hem vaak het huis uitvluchten in bijzijn van zijn kinderen. Heb zelf politie gecontacteerd, maar die konden niets doen behalve als ze op heterdaad konden betrappen. Ondertussen zie ik de kindjes niet meer, ik vermoed dat de moeder ze niet meer naar daar wil laten gaan.

Kan dus snel gaan als je erachter zit.

Ik zou @Eylis haar uitspraak dus willen uitbreiden met: partners die slaan, stoppen nooit (en het wordt meestal erger)


In elk geval zeker de kinderen laten weghalen (of maatregelen te treffen), kinderen dienen niet blootgesteld te worden aan geweld. Veiligheid van uw dochter primeert boven het recht van de moeder om haar te zien. Als het geweld stopt kan uw dochter pas terug.

Kan ook een wake-up call zijn voor uw ex. Als je contact hebt met haar omgeving (ex-schoonfamilie, vrienden, etc.) kan het slim zijn hierover eens te praten, zij kunnen haar daar eventueel wat makkelijker op wijzen.

Terug naar “Echtscheiding”