Woning tijdens scheiding

Anoniem13
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Woning tijdens scheiding

#1 , 19 jul 2023 17:56

Mijn partner en ik hebben besloten uiteen te gaan, we zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel.

We hebben besloten dat ik de woning ga inkopen, mijn (ex)partner huurt vanaf deze maand een appartement. Mijn visie hierop is dat we de hypotheekaflossing en de huur van het appartement samentellen en delen door 2 om te bepalen wat ieder moet betalen iedere maand. Is dit gangbaar?

Indien niet, de bemiddelaar zei dat een definitieve scheiding nog 5-6 maanden op zich kan laten wachten, moet er dan een boekhouder aangesteld worden voor wie recht heeft op wat inzake de terugbetaling van de belastingen betreffende dit inkomensjaar?

Alvast bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2023 18:04

Nee, dat is niet de gewoonte en ook niet correct. U hebt niets te maken met waar uw ex-partner gaat wonen en hoeveel huur deze betaalt.

Normale gang van zaken is dat uw ex-partner de helft van de hypotheek blijft betalen. Hij of zij recupereert dit later bij de verkoop van de woning, dus dit is niet verloren. U betaalt echter de helft van de huurwaarde van jullie woning, want u bewoont deze alleen terwijl u ze beiden betaalt.

Als de oplossing en huurwaarde van de woning ongeveer gelijk is, kan u ook afspreken dat u de aflossing van de woning doet en er geen wederzijdse betalingen nodig zijn.

Evi (Odos)
Berichten: 359
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 23 jul 2023 21:22

Het is inderdaad niet gangbaar, maar het kan wel. In een EOT-procedure kan je zo goed als alles overeenkomen. Ik heb ooit al een EOT in die zin gemaakt.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”