Moeilijke vraag

MTASN
Topic Starter

Moeilijke vraag

#1 , 18 jun 2009 10:18

hallo

ik heb een vraagje voor een vriendin van me

korte situatieschets: getrouwd onder wettelijk stelsel, nu al bijna een jaar feitenlijk gescheiden (zonder tussenkomst vrederechter) en al vele pogingen tot EOT achter de rug (maar wellicht wordt het toch een EOO...)

hoe zit het juist met het gemeenschappelijke vermogen?
heel wat van het gemeenschappelijke spaargeld kwam op de rekening van de echtgenoot terecht (nog net voor de feitenlijke scheiding)
kan deze dit zonder enig bezwaar "plunderen" of bestaat er zoiets als goed beheer van gemeenschappelijk vermogen?
of is het zinvol akte te laten nemen van het gemeenschappelijk (financieel) vermogen op een gegeven moment om te vermijden dat alles opgesoupeerd wordt door één van beiden?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 18 jun 2009 17:33

het zit zo: wanneer zij gescheiden zijn en de goederen moeten verdeeld worden dan gaat de notaris, wat betreft de GOEDEREN, retro-actief een foto maken van hun bezittingen op de dag van de vereffening (dat is de dag dat de vordering tot echtscheiding wordt ingeleid). U kan eens googelen en zoeken op art. 1278 Gerechtelijk wetboek.

dat betekent dat hij vaststelt wat er toen allemaal aan gelden en goederen was dat tot de huwelijksgemeenschap behoorde (en ook de persoonlijke goederen zoals bv. goederen die voor het huwelijk werden verworven en die later niet in de gemeenschap zijn ingebracht).

in uw geval: aangezien er nog geen vordering tot echtscheiding is gedaan, zijn alle goederen die zij hebben nu nog steeds gewoon gemeenschappelijk. diefstal tussen echtgenoten (als dat al het geval zou zijn) is niet strafbaar. als hij behoorlijke sommen heeft overgemaakt op een eigen rekening zijn die ook nog steeds gemeenschappelijk. maar ik vermoed echter dat tegen de dag dat de echtscheiding gaat ingeleid worden zijn rekeningen redelijk leeg gaan zijn. Als hij echt grote sommen doet verdwijnen kan de andere echtgenoot wel eisen dat hij daarover verantwoording aflegt omdat de gelden in eerste instantie moeten gebruikt worden voor het gezin. Uitzonderingen kunnen wel gemaakt worden - zie daarvoor ook art 1278 Ger. W.,

MTASN
Topic Starter

#3 , 19 jun 2009 14:26

bedankt voor je reactie!

dus als ik het goed begrijp, dan is het geen probleem als de andere partij met dat (gemeenschappelijk vermogen) geld een nieuwe auto koopt, zolang hij maar af en toe de kinderen er in meeneemt?

en aan de andere kant blijft die wagen dus ook gemeenschappelijk vermogen (en te verdelen bij de eigenlijke scheiding)?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”