Co ouderschap

Millie777
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Co ouderschap

#1 , 23 jun 2023 08:27

Even een kleine situatieschets,


Mijn man is gescheiden met EOT. Kinderen om het weekend een weekend hier bij ons. Moeder heeft er alles aan gedaan om dit te bekomen.
Man leert mij kennen, verhuist uiteidelijk naar hier, op 150km van de kinderen maar komt wel de regeling na en meer.
Betaald netjes alimentatie, zakgel, en extra kledij en schoenen. De kinderen zijn 13-15-17 jaar.
We wonen in mijn iegendom, mijn 3 volwassen kinderen wonen hier nog, we werken hier op 20km en ik ben nog kleine zelfstandige hier op dit adres in huis.

Gisteren krijgen we een brief van haar advocaat dat ex co-ouderschap eist. Ex is in schuldbemiddeling, heeft geen werk.
Eerst stuurt ze berichten dat ze wil dat de kinderen op internaat gaan, kinderen willen dit zelf ook en nu staat in de brief dat wij het geactiveerd hebben.
We hebben gelukkig alle berichten dat zij dit vraagt.

Wij kunnen hier toch onmogeloijk alles laten vallen en 150km verderop gaan wonen?
We hebben wel plaats voor hun om de weekends en vakanties door te brengen, volledige zolder verbouwd maar dit huis is niet groot genoeg voor ons alles.
Andere optie is dat we scheiden en mijn man verhuist, maar allé, dat is toch onredelijk?

Dit kan toch zomaar niet?

Wij hebben zoiets van, als dat je eis is dan staat het haar vrij om naar hier te verhuizen.
De advocaat in kwestie is ook verschrikkelijk grof naar mijn man toe, dat hij geen betrokken vader is, zich niets aantrekt, dat opvoeden hem vreemd is enz.
Wij hebben dagdagelijks contact met de kinderen, contact met school, ze zijn hier supergraag.

De kinderen zijn geen vragende partij om naar hier te komen vanwege hun dagdagelijkste actieviteiten, vrienden en KSA, ook hebben ze sinds kort een weekendjob, wat soms voor mijn man een heel op en neer gerij is maar dat doet hij zonder morren.

De relatie tussen de kinderen en zijn ex zijn wel enorm slecht.

Graag wat raad hierover.

Danb u

iota
Berichten: 830

#2 , 23 jun 2023 08:59

Aangezien de ex van uw echtgenoot de eisende partij is om de regeling ingrijpend te veranderen, kan uw ex daar toch ook enkele eisen tegenoverstellen: b.v. dat de kinderen in dat geval van school veranderen en de ex dichter in uw buurt komt wonen? Of andere eisen die uw situatie passen/u beter uitkomen.

Millie777
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2023 09:44

U wil zeggen dat mijn man dan als tegeneis moet vragen dat zijn ex dichterbij moet komen wonen, dat de kinderen van school moeten veranderen?
Dat gaat zij nooit doen, ze is net verhuisd vanwege de schuldbemiddeling, vorige woning is ze eruit gezet wegens wanbetalingen, dan nog een hoop schuld gemaakt.
Ze heeft absoluut geen affiniteit met waar ze nu woont, geen familie waar ze nog contact mee heeft maar verhuizen zal ze niet doen, dat is een toegeving doen naar ons toe.
Het is al 6 jaar op deze manier. Door haar situatie moet iedereen zijn leven maar omgooien?
Beetje vreemd dat een advocaat zoiets vraagt.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 23 jun 2023 11:43

Maak u niet te druk in de advocaat van de ex. Die kan eisen wat hij/zij wil en dit misschien erg cassant verwoorden om druk te zetten. Sommige advocaten slaan wild om zich heen. Maar dit zijn niet meer dan woorden. Dat wordt daarmee nog geen realiteit.
Realiteit is, dat er een EOT is die dan toch eerst gewijzigd zal moeten worden. Het gaat niet gebeuren dat daarbij eenzijdig de wil van de ex wordt opgelegd en uw man ahw 'veroordeeld' wordt tot wat zij beslist. Hier zijn de gevolgen voor jullie leven toch wel erg ingrijpend, zonder dat jullie vragende partij zijn.

Als de situatie voor de kinderen effectief niet goed is bij de moeder en als uw man daar misschien toch iets wil aan doen, is het goed om na te denken hoe dit haalbaar zou kunnen zijn voor jullie. Met wat de ex al of niet zou willen doen, hoeft u in eerste instantie geen rekening te houden. Spreek eerst gewoon uit wat voor jullie zelf wel of niet haalbaar is.

Millie777
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2023 14:20

Dank je wel voor jouw antwoord.

De kinderen geven aan dat ze op internaat willen. Ze willen wel bij ons wonen maar niet zo ver verhuizen.
Daar ze in schuldbemiddeling zit gaan we wel via de vrederechter vragen voor kindergeld/alimentatie/studietoelages op een kindrekening te laten storten, zodat de rekeningen van school betaald worden. School was ook een schuldeiser.

Terug naar “Echtscheiding”