Raad nodig...

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Re: Raad nodig...

#16 , 28 jul 2023 01:53

Korte update voor wie nog volgt...
Vorige maand is er weer een afrekening van haar Visa-kaart van de kindrekening gegaan waar ze geen verantwoording voor wil afleggen. Ze gaat dus gewoon verder met het gebruiken van het kindergeld voor persoonlijke doeleinden.

Doe ik er iets mis mee met de helft van dat kindergeld nu van de rekening te houden met de melding dat we vanaf nu op deze manier de kosten 50/50 zullen doen, telkens na tonen van factuur en betaalbewijs? Ik vrees dat dat de enige manier is om met de financiën om te gaan...

En ik heb een laatste poging gedaan om haar bij de bemiddelaar te krijgen, maar ze reageert zelfs niet op de mails.
Toen ik haar daarstraks zei dat het tijd was dat de zaken geregeld werden, of dat ik ze wel zou laten regelen door advocaat, schreeuwde ze me toe dat het dan wel eens een heel lange scheiding zou kunnen worden.
Dus ze zit nu al vertragingsmanoeuvers te plannen...

eylis
Berichten: 8847

#17 , 28 jul 2023 10:52

U start nu het EOO (met eigen advokaat) op met als reden dat uw echgenote u zelf gemeld heeft dat zij het huwelijk wou beeindigen en u met aandrang gevraagd heeft de woning te verlaten.
U start tegelijk de spoedprocedure op voor dringende maatregelen met als reden dat u sereniteit en rust wenst te creeeren voor de kinderen en beide ouders in een stresserende situatie die reeds 4 maanden duurt.

de dringende maatregelen:
-géén kindrekening, want geen transparantie in het gebruik (cfr visarekening betalingsbewijzen)
- gedeelde bijzondere kosten, telkens vooraf te beslissen (en in welke prijscategorie) mét betalingsbewijs maandelijks te vereffenen.
- 50/50 verblijfsregeling
-geen alimlentatie gezien beide ouders in de zelfde loonschaal (kunnen) zitten.
- aanstelling officiele schatter die de waarde van de woning vastlegt aan dewelke de uitkoop door de moeder kan gebeuren.

ik vraag me af (andere leden zullen me corrigeren) of het tevens mogelijk is in het EOO door de rechter ook de aanstelling van een officiele notaris te vorderen die de verdeling op basis van de officiele schatting uitvoert.

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#18 , 28 jul 2023 17:42

Heel erg bedankt voor uw duidelijk en volledig antwoord.
Volgende week afspraak bij de advocaat. Het is dan wel gerechtelijk verlof, ik hoop dat die dringende maatregelen toch nog kunnen worden ingevoerd.

Jammer dat het op deze manier moet. Het gaat ons beiden veel geld kosten.

Over de alimentatie gaat ze beginnen moeilijk doen. Ik verwacht dat ze daarmee de zaak wel zal proberen te vertragen. De vorige jaren (door "burnout" en 4/5e werken) verdiende ze wel een pak minder. Maar als ze fulltime zou werken (hetgeen ze zal moeten om van de bank het huis te mogen overnemen), inclusief haar salariswagen, zitten we qua wedde niet ver van mekaar. Tijdverspilling dus...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38643

#19 , 28 jul 2023 22:35

Gezien kinderen komt die zaak sowieso voor de de jeugdkamer familierechtbank waar het openbaar ministerie ook vertegenwoordigd is.
Maak van de kinderen uw hoofdprioriteit.
U kan de verkoop van het huis afdwingen niet in onverdeeldheid blijven.
Zorg dat u een goede 'klik' hebt met uw advocaat.
Dus een 50/50 regeling waarbij kinderen in huis blijven en ouders week om week komen wonen is een optie.
Maak of laat heldere niet interpreteerbare afspraken op papier zetten.

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#20 , 29 jul 2023 00:40

Bedankt voor de raad.
Maar aan de huidige woonsituatie hoeft voor mijn part niets te veranderen.
Ik woon (huur) comfortabel, zij zit in het huis (hetgeen ze wou). De regeling voor de kinderen werkt. Ze vinden het zelfs leuk dat ze nu twee huisjes hebben :-)

Ik wil deze kinderregeling gewoon in beton gegoten zien. Ze heeft al zoveel stoten uitgehaald dat het vertrouwen compleet weg is. Vroeg of laat komt inderdaad de overname van het huis ter sprake. En hoewel ik haar daar niet weg wil, is er grote kans dat ze het niet zal kunnen overnemen. En een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ik wil niet dat ze me begint te chanteren met de kinderen of financiën. Ze heeft al genoeg blijk gegeven van onvoorspelbaar gedrag.

Ik wil wel effectief zo snel mogelijk overgaan tot verkoop/overname van het huis. Maar dit aan een correcte prijs. Zo hoeft niemand de ander ooit iets te verwijten.
En als zij dat dan niet kan overnemen, of nog niet mag van de bank (omdat ze misschien tegen dat het zo ver is, nog niet lang genoeg fulltime werkt), kan dat mijn probleem niet meer zijn. Ondertussen is het meer dan een jaar dat ze wou scheiden. Ze heeft tijd genoeg gekregen om haar zaakjes op orde te krijgen.

Die dringende maatregelen die hierboven werden aangehaald, klinken als muziek in mijn oren. Hopelijk volgt een rechter ook deze redenering.
Aangezien we de kinderregeling al 5 maanden toepassen, denk ik niet dat een rechter dit zal willen wijzigen. Mijn ex kan zich, volgens mij, ook vinden in deze regeling. Ze wil zelfs nog een striktere week/week waarbij we het breekmoment op woensdag namiddag schrappen. Daar kan ik me nog in vinden. Hoewel ik mijn kinderen verschrikkelijk zal missen als ik ze effectief een hele week niet zie, is dat rationeel wel het beste.

pdr
Berichten: 47

#21 , 04 sep 2023 17:07

veel succes ! gelijkaardige situatie ; 14 jaar vereffening-verdeling * alle procedures doorlopen * onderhoudsgeld aan ex partner * torenhoge advocaatkosten * uiteindelijk geplunderd maar heb mijn sterkte teruggevonden maar mijn geloof in rechtbank en notarissen/advocaten compleet verloren ; hopelijk kom ik er nooit meer mee in contact.

Terug naar “Echtscheiding”