Hoederecht indien samenwonend (maar niet getrouwd)

JohnDoes
Topic Starter

Hoederecht indien samenwonend (maar niet getrouwd)

#1 , 14 jun 2009 14:14

Dag iedereen,

Mijn vader en (stief!)moeder wonen reeds 12 jaar samen, maar zijn wettelijk nooit getrouwd geweest. Ze hebben samen 2 kinderen (11 [broer] en 12 jaar [zus]).

Ik vraag me af hoe het zit met het hoederecht nu ze gaan "scheiden" (technisch gezien is het dus eigenlijk apart gaan wonen), indien dit voor de rechtbank komt.

Mogen mijn broer en zus zelf beslissen bij wie ze gaan, of hebben zij net weinig inspraak (omwille van hun leeftijd)?
Speelt de financiële sterkte een rol?

En tot slot: komt een van beide partijen in het nadeel (in verband met het hoederecht) indien hij/zij de oorzaak is van de scheiding (bijvoorbeeld overspel).

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
Indien je niet 100% zeker bent, gelieve dat dan duidelijk te vermelden, zodat ik tegenstrijdige antwoorden tegen elkaar kan afwegen.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 14 jun 2009 17:58

Op het vlak van de omgangsregeling voor de kinderen wordt geen onderscheid gemaakt tussen gehuwden en samenwonenden.

Op basis van die info kunt u zeker de zoekfunctie van dit forum gebruiken i.v.m. de rechten van uw broer en zus. Ik ben niet meer zeker van de leeftijd waarop kinderen GEHOORD worden door de rechter, maar ik ben wel zeker dat ze niet zelf kunnen KIEZEN voor ze 18 zijn.

Uw geval kan complexer zijn omdat het over uw STIEFmoeder gaat.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnDoes
Topic Starter

#3 , 14 jun 2009 22:33

Op het vlak van de omgangsregeling voor de kinderen wordt geen onderscheid gemaakt tussen gehuwden en samenwonenden.

Op basis van die info kunt u zeker de zoekfunctie van dit forum gebruiken i.v.m. de rechten van uw broer en zus. Ik ben niet meer zeker van de leeftijd waarop kinderen GEHOORD worden door de rechter, maar ik ben wel zeker dat ze niet zelf kunnen KIEZEN voor ze 18 zijn.

Uw geval kan complexer zijn omdat het over uw STIEFmoeder gaat.

Lenny
Beste Lenny, alvast bedankt voor uw antwoord.

Op mij persoonlijk heeft de scheiding geen invloed, aangezien ik al 21 ben.
Wat mijn (half)broer en -zus betreft, vertelt een vriend van me die Rechten studeert dat ze wel degelijk vanaf hun 12 jaar mogen kiezen...

Het enige waar ik voor vrees is dat mijn ouders niet tot een compromis kunnen komen omtrent het hoederecht, en mijn stiefmoeder het volledige hoederecht zal eisen. (Ik zou ze liever bij mijn vader zien blijven)

Indien we aannemen dat beiden financieel sterk genoeg staan om voor de kinderen te zorgen, en geen van hen problemen heeft (bijvoorbeeld alcoholverslaving), op basis van welke andere factoren zou mijn stiefmoeder het volledige hoederecht kunnen eisen (indien die er zijn)?

Groetjes

Reclame

tatercounter

#4 , 15 jun 2009 16:54

Volgens mij wordt in zo'n geval voor bilocatie (co-ouderschap) gekozen door de rechtbank, tenzij er echt zware tegen-indicaties zouden zijn.
Ik zeg dit trouwens enkel uit eigen ervaring (kinderen van mijn partner) - neem dit dus beter niet aan als juridisch advies.

j.demoor

#5 , 16 jun 2009 13:48

“Art.374.§ 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf...§2...De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2009 18:57

Kinderen worden 'gehoord' dat is niet hetzelfde als mogen kiezen.
Mijn kinderen mochten ook niet kiezen op hun 12. Zij hadden wel een eigen mening maar het waren de ouders die beslisten. Er werden wel vorostellen geformuleerd en naargelang ze ouder werder mochten ze meer.

Nu zie ik veel ouders die hun minderjarige kinderen laten kiezen wat wil je doen ...over levenszaken. Dit zijn keuzen die kinderen niet moeten maken of zelfs maar vorogrschoteld krijgen. Ze moeten kind zijn en spelen.

Rebel-with-a-cause

#7 , 16 jun 2009 19:39

Wat mijn (half)broer en -zus betreft, vertelt een vriend van me die Rechten studeert dat ze wel degelijk vanaf hun 12 jaar mogen kiezen...
Wil jij zelf beslissen over je verblijfregeling? Volgens de wet kan dat niet. Tot je achttien bent, beslissen je ouders of beslist de rechter. Je kan wel meetellen.

Als je ouders geen akkoord vinden over je verblijf dan beslist een rechter. Er zijn verschillende rechters die kunnen beslissen over je verblijfsregeling. Als de jeugdrechter beslist dan moet hij elke jongere ouder dan twaalf jaar uitnodigen om persoonlijk door hem gehoord te worden.
Kinderen (- 18 jaar) mogen dus zeker NIET KIEZEN. Ze kunnen wel gehoord worden vanaf twaalf jaar.

Laat je vriend deze site eens lezen, daarin wordt de wetgeving terzake vrij goed uitgelegd.

Terug naar “Echtscheiding”