Gescheiden, ex pushed zoon andere school

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Gescheiden, ex pushed zoon andere school

#1 , 05 jun 2023 11:02

Een kleine schets van de situatie.

Mijn zoon 11 zit in het 5de leerjaar en gaat naar school AA. Mijn ex verhuisde naar een andere gemeente +- 15 minuten wat van deze school. Mijn jongste moest haar 1ste leerjaar dubbelen dus hebben we gezamenlijk beslist om haar in de school dichter bij mijn ex haar eerste leerjaar te laten dubbelen. Dit schooljaar is mijn ex aan het proberen om mijn zoon naar school BB te verhuizen. Dit door hem te pushen langs alle kanten. Ik heb het standpunt ingenomen dat mijn zoon dit mag beslissen. Ik zelf ben van de mening dat ik hem voor het laatste schooljaar niet wil verplaatsen naar een andere school. Al zijn vrienden zitten op school AA, hij kent daar alles. Niet tegenstaand heb ik meermaals gevraagd aan hem wat hij wilde.

Enige tijd terug kwam hij naar mij op te zeggen dat hij toch naar de andere school wilde. Maar ik zag in zijn ogen dat hij niet zeker was. Ik heb hem dan een week gegeven om hier nog eens over na te denken. Hij kwam met tranen in de ogen en zegde dat hij toch in school AA bij zijn vrienden wilde blijven.

Ik heb toen mijn ex op de hoogte gesteld dat hij naar school AA ging blijven gaan.

Nu komt men ex af dat ze een testdag heeft ingelegd in school BB. Dit zonder mijn goedkeuring. Haar advocate heeft blijkbaar gezegd dat ze mijn goedkeuring daarvoor niet nodig heeft?

Ben ik voogd en kan ik tegen deze praktijken hoegenaamd iets doen? Ik heb heel lang toegekeken hoe mijn ex mijn zoon naar school BB wil krijgen en heel de tijd stress bezorgt. Heb ik als voogd enige zeggenschap in deze? Hoe pak ik dit het beste aan?

Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 05 jun 2023 13:08

u bent geen voogd maar de ouder die net als de andere ouder gezamenlijk het ouderlijk gezag uitoefent.
Geef aan school BB aan dat u niet wenst dat zoon naar die school komt en dat u daar geen toestemming voor geeft.
Aan school AA geeft u aan dat u geen toestemming geeft om uw zoon uit te schrijven zonder u voorafgaandelijk in kennis te stellen en dat pas kan NA uw schriftelijke toestemming.
Dat ouderlijk gezag door beiden wordt uitgeoefend en er dus twee handtekeningen voor nodig zijn.
Een 11 jarige heeft wettelijk geen beslissingsbevoegdheid=, Vanaf 12 jaar kan hij door de familierechter gehoord worden.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 05 jun 2023 16:51

Fransiscus,

Ik had school BB reeds gecontacteerd en zal nu ook school AA contacteren volgens uw advies. Ik dank u!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 05 jun 2023 19:18

Best met een aangetekend schrijven inbegrepen kopie van echtscheidingsvonnis of notarisakte.

Terug naar “Echtscheiding”