Verwarring over financiële voordelen kinderen en ex

Chicane12
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verwarring over financiële voordelen kinderen en ex

#1 , 27 mei 2023 21:53

Hallo

Een vraagje voor mijn partner;

Situatie is als volgt ;
Kinderen (4) komen enkel 1 zondag om de 2 weken een dag,
Staan bij moeder ingeschreven, moeder ontvangt ook volledige kindergeld, alsook alle fiscale voordelen van kinderen ten laste, schoeltoelage, korting water elektriciteit etc.

Toch moet vader nog helft van alle kosten betalen,
Klopt dit?

De moeder heeft alle te kunnen krijgen voordelen (logisch ook want de kinderen wonen daar) vader ziet de kinderen 2 dagen per maand en moet dan toch de helft van alle kosten betalen ? (Loopt wel behoorlijk op voor 4 kinderen)

Mijn vraag is gewoon of dit wettelijk gezien correct en dus "normaal" is en we ons hierbij gewoon moeten neerleggen of is er wat we kunnen doen om toch ook van enkele voordelen (deels) te kunnen genieten of evt te ontkomen aan de financiële verplichting om zonder enkel financieel voordeel de helft van de kosten te moeten betalen

Alvast bedankt voor de informatie

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 28 mei 2023 13:54

Beste

Betaalt de vader alimentatie en hoeveel per maand? Wat bedoelt u met ‘kosten’. Zijn dat de buitengewone kosten of andere? De 50 % lijkt me normaal. Je bent met 2 ouders…
En dat de kost oploopt is evident als je beslist 4 kinderen te hebben…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 28 mei 2023 18:56

Dat hangt ervan af wat de afspraken zijn tussen de ouders. Is er een EOT of een vonnis? Ook afhankelijk van de verdeling van alle andere kosten, inkomens van beiden enz.

Een voordeel voor papa is sowieso dat hij al die bedragen kan inbrengen in zijn belastingen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”