Belastingsaangifte Co-ouderschap onderhoudsgeld

Difo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belastingsaangifte Co-ouderschap onderhoudsgeld

#1 , 15 mei 2023 15:07

Ik heb co-ouderschap over mijn kinderen en heb ze ook effectief de helft van de tijd bij mij, maar moet ook bijkomend onderhoudsgeld betalen. Volgens de belastingsdienst kan ik op mijn belastingsaangifte beide niet combineren.
Klopt dit juridisch ? of is dit een specifieke regel van de belastingsdienst
en indien dit effectief het geval is (nl. uitsluiting) lijkt mij het mij onterecht dat dergelijke uitsluitingsregel van toepassing is.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 mei 2023 15:42

Stelling van administratie klopt. Ofwel heeft u (de helft) van de vermindering van de kinderen ofwel brengt u het onderhoudsgeld in. Combineren is idd niet van toepassing.
Zie wat u het beste uitkomt. Ik denk : onderhoudsgeld, want dan kan uw ex de volle vermindering hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 15 mei 2023 17:07

Dat klopt volledig. Fiscaal co-ouderschap is zelden voordeliger dan onderhoudsbijdragen aftrekken.

Hier staat het uitgelegd in jip en janneke taal: https://odos.be/web/fiscaliteit/
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”