Ex KAN de kosten van de kinderen niet betalen wat nu

Chicane12
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Ex KAN de kosten van de kinderen niet betalen wat nu

#1 , 13 mei 2023 10:03

Hallo

Even kort samengevat van situatie;
Ik vorm samen met mijn partner een nieuw samengesteld gezin, hij is vader van 4 kinderen (11,13,14 en 15 jaar)
Vlak na zijn scheiding heeft hij een zwaar motor accident gehad waardoor hij half verlamd is geweest, na meer dan 6 maand intensieve revalidatie is hij er toch in geslaagd terug te kunnen lopen en alsook werk te hervatten,
Dit geef ik even mee zodat jullie de oorzaak van de schulden wat begrijpen.

Maar dus de combinatie van helemaal van 0 te moeten beginnen (woning zoeken ,inboedel regelen, etc) en meer dan half jaar in revalidatie gezeten te hebben door het accident (hierdoor verlaagt inkomen, ziekenhuis kosten etc) heeft hij dus ettelijke duizenden euros schulden bijeen gespaard.

Pas kort daarna heb ik hem leren kennen dus helaas was het kwaad al geschied. Daarbovenop zijn we enkele maanden later door afloop van kort termijn huurcontract genoodzaakt geweest om van woning te veranderen, wat niet gemakkelijk was voor 6 personen (ik werk maar via interim).

Tot eindelijk hebben we een appartement moeten nemen omdat dit de enige eigenaar was die zijn woning wou verhuren voor 6 personen en dat randje van betaalbaar was,
Hier is het eigenlijk fout gelopen, de woning heeft 3 kamers, 1 voor ons, en 2 voor de kinderen, wat dus resulteert dat ze met 2 op 1 kamer moesten slapen (zijn allemaal meisjes)
In de vorige woning, een huis, werd dit ook zo gedaan en was nooit een probleem.
Na wat conflicten tussen de ouders en de kinderen (hoofdzaak dat de kinderen plots klaagden over te weinig ruimte, te weinig privacy) is het co ouderschap ipv week om week naar weekend om de 2 weken geworden.
Maar met resultaat dat ze eigenlijk enkel een zondag om de 2 weken van 11 tot 6 komen, en dan nog is elk excuus om niet te komen goed genoeg.

Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is dat de kinderen hun rug keren naar hun vader omwille van materialistische zaken, komt er nog bovenop dat de moeder met financiële zaken afkomt,
Mijn vriend weet wel dat hij voor bepaalde dingen altijd financieel zal moeten opdraaien en wilt dit ook wel, enkel is het dat hij het gewoonweg niet KAN.
Eerstdaags komt de vordering van loonbeslag omdat de lening al enkele maanden achterloopt, wat kan zijn ex doen?

Davo inschakelen? Ja maar wat als iemand al niets meer heeft?
Zoals ik al zei hij wilt wel maar kan het gewoon niet
Doordat we van woning verandert zijn toen de kinderen nog week om week kwamen zitten we nu ook met een te grote woning voor 2 personen maar hier kunnen we niet zomaar weg want dit is wel 3 6 9 contract.
Ik deed seizoensgebonden werk via interim dus zit nu ook al enkele maanden thuis, mijn uitkering is het minimum doordat we samenwonend zijn, dus het is al sowieso krabben om rond te komen.

Mijn vraag is dus concreet
Wat kan zijn ex ondernemen naar hem toe?
Nogmaals het is niet dat hij niet wilt maar niet kan betalen,
En ik wil natuurlijk mijn partner helpen zoveel ik kan maar ik heb zelf ook mijn "financiële" bagage, en ik kan er, ook al zou ik willen, onmogelijk de kosten van 4 kinderen bijnemen.

Gelieve enkel nuttige en respectvolle reacties te geven
Alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 14 mei 2023 17:39

Partner als in gehuwd wettig samenwonend of feitelijk is al een groot verschil.
Nieuwe regeling via familierechtbank?
Zijn kinderen gehoord door rechter?
Normaliter is er alimentatie verschuldigd al naargelang eigen inkomen niet dat van een (nieuwe) partner die staat er los van.


https://www.vlaanderen.be/collectieve-schuldenregeling mogelijk.
Ongeval in fout kwestie van vergoedingen en verzekering?

Chicane12
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2023 22:02

Hey franciscus,

Het vonnis is nog maar van sedert april dit jaar.
Ik ben feitelijk samenwonend met de vader
De moeder is wettelijk samenwonende met haar nieuwe partner

Volgens de advocaat heeft de vorm van samenwonen geen invloed, die beweerd dat ze enkel zien hoeveel inkomens er op een bepaald adres zijn, is dit meer als 1 gaan ze de factor leven in gedeelde kosten toepassen en dus wordt er een forfaitair bedrag voor woonst van 500 afgehouden van het loon voor totale woonlasten

Ps zelf dit is lang niet genoeg want de helft van enkel de huishuur is al 550, dan nog energiekosten, water, verzekering, voeding, ... En voor dit alles rekenen ze maar een forfaitair bedrag van 500.
Natuurlijk als je u loon beziet en hier enkel 500 aftrekt voor woonkosten ja dan schiet er natuurlijk al snel veel over

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”