Binnenkort op pensioen: aanpassing alimentatiegelden

baeyeba
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Binnenkort op pensioen: aanpassing alimentatiegelden

#1 , 27 apr 2023 16:37

Volgend jaar eind augustus ga ik op pensioen.
Ik ben gescheiden en heb 4 kinderen (geboren 2001,2002, 2003 en 2005) die waarvan vermoedelijk allemaal nog aan het studeren zijn op dat ogenblik.

Momenteel heb ik een vrij goed loon, maar betaal ik een alimentatie van 1044€, vermeerderd met 367 maandelijks bijdrage kot van studerenden, vermeerderd met gemiddeld zeker 250 € uitzonderlijke kosten per maand.
Ik woon alleen en ben (samen met de bank) eigenaar van mijn woning.
Maandelijkse hypotheek 998,44€ te betalen tot 06/2029.
Samengevat na pensioen, (zonder de 2 bruto bedragen mee te rekenen) zal ik enkel aan alimentatie en hypotheekj maandelijkse 2.660€ moeten betalen van een pensioen van 1.990€????

Volgens mypension zal mijn aanvullend pensioenbedrag via het werk 26.531,26 € bruto zijn (een lachertje vgl met wat de ex zal ontvangen) en huidige waarde van mijn eigen pensioensparen is 14.000€ eveneens bruto.
Mijn maandelijks wettelijk pensioen zal 1.990€ netto bedragen.

Mijn ex is niet akkoord dat de alimentatie zou wijzigen op moment dat ik op pensioen ga.
Zij is 12 jaar jonger dan ik, heeft 1 huis + de helft van een andere woning, kan op grote voet leven (tripjes naar Cuba, ZUid-Korea, Marokko, Mexico, Kenia, Spanje, Ierland, Ijsland, London, Barcelona, ...) .

Kan ik dit zonder grote advocaatkosten laten aanpassen?
Ter info: in 2020 ben ik geduren 6 maanden 60% werkloos geweest (Corona) en in 2021- 2022 meer dan een jaar op ziekenkas met Leukemie. Ook toen werd er geen aanpassing gedaan.

Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 27 apr 2023 23:23

In het algemeen zal u voor een aanpassing via de familierechtbank moeten.
Ook algemeen iedereen draagt bij naar eigen vermogen.

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2023 19:31

Inderdaad herberekening vragen in de familierechtbank.

Men berekent alimentatie volgens inkomsten.
En gezien de leeftijden van de kinderen kunnen ze flexijobs,vakantiewerk doen om wat bij te dragen in hun kot kosten m.i.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”