Ouderlijk gezag

Mama’tje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ouderlijk gezag

#1 , 22 apr 2023 00:21

Mijn partner en ik zijn niet getrouwd en hebben een dochter van zes. Hij heeft opgebiecht dat hij mij al ettelijke jaren bedriegt, verliefd is geworden en onze relatie wil beëindigen. Onze dochter zou bij mij mogen wonen zolang hij ze maar regelmatig mag zien. Kan hij vrijwillig zijn ouderlijk gezag afstaan?

Hij is bezig met experimentele chemische drugs, iets met FMA als ik me niet vergis (ken er zelf niets van). Om het voor onze dochter niet te traumatisch te maken (ze gaat er nu heel goed mee om aangezien ze haar papa toch nooit vaak zag) wil ik natuurlijk proberen op een fatsoenlijke manier nog met elkaar op te gaan. Als ik het ouderlijk gezag ga eisen en zijn drugs in het spel ga gooien denk ik niet dat een goede verstandhouding nog aan de orde is.

Wat ik me ook afvraag: stel dat ik, voor de veiligheid van mijn kind deze stap wel zou zetten en hij kicked af, krijgt hij dan sowieso zijn ouderlijk gezag terug?

Alvast bedankt

eylis
Berichten: 8842

#2 , 22 apr 2023 08:15

Dat ouderlijk gezag hebben jullie sowieso. De verblijfsregeling staat daar los van. Zelfs als jullie kind slechts sporadisch omgang heeft met haar vader, blijven jullie samen de ouderlijke authoriteit uitoefenen. Hij moet uiteraard ook wel bijdragen in het onderhoud van jullie gezamenlijke dochter. Bij hoofdzakelijk verblijf bij u, kan u zijn bijdrage berekenen (in verhouding tot jullie inkomens) via een alimentatie-website:
https://samenbemiddelen.be/bereken-de-a ... -kinderen/

Ik zou zijn voorstel accepteren, gezien zijn drugsafhankelijkheid. U houdt de andere ouder op de hoogte van uw beslissingen (opleiding, medische opvolging enz) zodat hij mede inspraak kan hebben hierover (dàt is het ouderlijk gezag) Bij noodzakelijke bijzondere uitgaves (speciale medische kosten, schoolbenodigdheden,..) informeert u vooraf de andere ouder, zodat u samen die extra uitgave kan bekostigen. Voorts spreekt u ook vooraf telkens af op welke momenten de vader zijn kind kan ontmoeten. Leg de volgende restrictie vast: bij omgang is drugsgebruik vooraf en tijdens uiteraard totaal uitgesloten en zal bij vermoeden het gerecht ingeschakeld worden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”