Waar kan mijn broer terecht ?

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

Waar kan mijn broer terecht ?

#1 , 13 apr 2023 17:04

Volgende vraag stel ik niet voor mezelf maar voor mijn broer die reeds op pensioen is.
Mijn broer werkte als ambtenaar en zijn vrouw heeft maar een paar jaar gewerkt en werd later gewoon huisvrouw en had dus geen inkomen meer.
Mijn broer heeft dus zijn eigen pensioen en zijn vrouw heeft ook haar eigen pensioen van nog geen € 200.
Het pensioen van mijn broer was te hoog waarbij een gezinspensioen hier niet voordelig zou zijn.
Bij wie of waar zou mijn broer terecht kunnen om te bekijken in geval van scheiding wat zijn rechten en plichten zijn te opzichte van zijn vrouw ?

Franciscus
Berichten: 38647

#2 , 13 apr 2023 17:17

Bij een notaris lijkt me het meest neutrale.
Als ambtenaar als in vastbenoemd heeft men een uitgestelde wedde en geen pensioen.

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 13 apr 2023 18:02

Bij een notaris lijkt me het meest neutrale.
Als ambtenaar als in vastbenoemd heeft men een uitgestelde wedde en geen pensioen.
Uitgestelde wedde hoe moet hij dit zien of wat is dan het verschil met een pensioen ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38647

#4 , 13 apr 2023 18:16

Lange uitleg heel kort.
In feite verdiende uw broer meer per maand / jaar maar dat was de opbouw voor wanneer hij op rust was.
Een vastbenoemde ambtenaar gaat dus niet let pensioen maar is op rust en krijgt dan (meestal) 75 % van een bepaalde periode/ aantal jaar voor zijn opruststelling.

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 13 apr 2023 18:25

Hij zal zo goed als zeker onderhoudsgeld moeten betalen aan zijn ex. Aangezien ze zelf amper pensioenrechten heeft.
Ik ga ervan uit dat uw broer statutair ambtenaar was..
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 359
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 13 apr 2023 21:20

Onderhoudsgeld is hier inderdaad waarschijnlijk.
Hij kan bij een bemiddelaar terecht voor info en om alles te regelen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”