domiciliering wijziging van de kinderen

godan
Topic Starter

domiciliering wijziging van de kinderen

#1 , 27 mei 2009 20:46

Wij zijn gescheiden 4 jaar terug met co-ouderschap en ons 4 kinderen staan gedomicilieerd bij hun moeder .
Nu is dit financieel voor mij wel een opdoffer want ik heb een vrij groot huis gebouwd en kan nergens van verminderingen genieten . Dan bedoel ik hoofdzakelijk de grondlasten , elektriciteit , water , kinderopvang ........

Mijn ex heeft er ondertussen wel al 2 kinderen bij .
Dus financieel zal dat voor haar wel niet veel meer uitmaken , met 4 of 6 kinderen

Kan ik dit juridisch nog veranderen en brengt dit veel met zich mee ?

Didier

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2009 15:29

Als de ouders akkoord gaan - en ze laten dit door de rechtbank bekrachtigen geen probleem.
Hou ook rekening met uw verzekering(en) ik hoop dat je dat nu ook al doet

godan
Topic Starter

#3 , 01 jun 2009 22:33

Ik denk dat moeder niet akkoord zal gaan daar ik dit al een paar keer gewoon gevraagd heb .
Daarom ook mijn vraag : zal dit een grote last worden als ik dit aanvecht ,

Wat bedoel je met verzekeringen ? de kinderen hebben een hospitaalverzekering en beide ouders een familiale

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2009 18:19

Co- ouderschap - hoe dikwijls blijven de kinderen bij u - WE of half om half-
Moet u alimentatie betalen ?

kan u deze aftrekken ?

Welke van de 4 kinderen ???
Normaal gaat een rechter niet zomaar een gezin uiteenhalen - alhoewel ik weet heb van 4 kinderen waarvan een tegen zijn zin bij een partij verblijft en waar de Jeugdrechter geen wijziging wil.

godan
Topic Starter

#5 , 02 jun 2009 22:29

De kinderen zijn week om week bij ons van vrijdag tot vrijdag .
De kinderen zijn naar mijn denken even graag bij moeder en vader maar daar gaat het niet om . wij behouden de co-ouderschap zoals hij is , dit is trouwens allemaal in onderlinge toestemming gebeurd .
ik en mijn ex hebben de kinderen in een co-ouderschap elk 4 kinderen voor de helft ten laste
dus eerlijk verdeeld zonder alimentatie en gedeeld kindergeld.
Eerlijker kan niet buiten het feit van de domiciliering !
Van daar , op financieel vlak vind ik het niet eerlijk ten opzichte van mij dat ik niet kan mee profiteren van deze .

Alvast bedankt voor de verdere info

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 02 jun 2009 23:42

Wij zijn gescheiden 4 jaar terug met co-ouderschap en ons 4 kinderen staan gedomicilieerd bij hun moeder .
Nu is dit financieel voor mij wel een opdoffer want ik heb een vrij groot huis gebouwd en kan nergens van verminderingen genieten . Dan bedoel ik hoofdzakelijk de grondlasten , elektriciteit , water , kinderopvang ........

Kan ik dit juridisch nog veranderen en brengt dit veel met zich mee ?

Terrecht. Dit is laat ons hopen een nawee van de evolutie (revolutie?) in het familierecht van de afgelopen 20 jaar.

Zoveel jaar terug was de vader niet eens een optie om nog mee beslissingen te mogen nemen over de kinderen als het huwelijk strande.

Dit lijkt mij een punt voor onze politiekers
Niemand hier kan oplossingen brengen, omdat ze er niet zijn.

juridisch afdwingen lijkt mij nu in deze niet de aangewezen weg, gelet de mogelijke schade allicht groter zal zijn dan wat het financieel zal kunnen opbrengen.

Men kan niet verwachten dat ieder genoeg vrije wil zou moeten opbrengen zomaar geld te geven aan de andere ouder gelet één ouder voordelen heeft dat het kind bij hem/haar mag thuiskomen.

Veel beter is dat het kind bij beide ouders mag thuiskomen (cfr. domicilie)

Kortweg: Bij scheiding van ouders moet de norm worden dat het kind een dubbele domicilie krijgt. SP-a is hier mee bezig, hoever andere partijen wel iets zien in dit voorstel weet ik niet.

Misschien eens een mail sturen naar één of meerdere volksvertegenwoordigers en concreet de vraag stellen of hun partij hier werk wil van maken. Dan kunnen hun antwoorden hier opgelijst worden.

Als je wil kan er hier samen met andere JF'ers zo een modelvraag opgesteld worden, of ten minste dat hierover gedebateerd kan worden.

Om op te volgen dus....

RR

roderidder

#7 , 03 jun 2009 00:05

Wetsvoorstel voor pasje, dubbel domicilie en gedeeld kindergeld voor co-ouders

Senator Guy Swennen (sp.a) heeft een wetsvoorstel klaar voor de invoering van een co-ouderpas, waarmee gescheiden ouders met kinderen kunnen bewijzen dat ze in co-ouderschap zitten. Met een tweede voorstel wil Swennen het dubbel domicilie invoeren voor kinderen van gescheiden koppels, zodat ze automatisch bij beide ouders ingeschreven staan. Een derde voorstel geeft ouders de mogelijkheid de kinderbijslag te delen. (belga/bf)

bron HLN

RR

godan
Topic Starter

#8 , 03 jun 2009 22:07

Ik dank u voor deze info , en ik zal inderdaad eens polsen naar aanleiding van het voorstel van sp-a

Nogmaals bedankt

roderidder

#9 , 06 jun 2009 21:57

informeer anders hier ook eens

Kabinet van Staatssecretaris voor Begroting
en Gezinsbeleid

Wetstraat 51
1040 Brussel
Tel: 02/790.57.11 - Fax: 02/790.57.99
Email: info@wathelet.fed.be

Je zou kunnen luisteren wie in de materie "domicilie minderjarigen" of "dubbele domicilie voor scheidingskinderen" bevoegd is en of ze werk willen maken van dit probleem.

Wetsvoorstellen worden sneller goedgekeurd door de meerderheid als ze van een meerderheidspartij komen. Nog beter is een wetsontwerp: Dit komt van de regering, en vermits deze regeren (bezitten de meerderheid) zal dat de snelste weg zijn voor een nieuwe wet.

Het meeste kans op slagen maakt men als men met velen dit aankaart, hetzij vele individuen hetzij in met een groep

Die groep zou een JF-groep kunnen zijn, waarom niet?
... Van daar , op financieel vlak vind ik het niet eerlijk ten opzichte van mij dat ik niet kan mee profiteren van deze .
De insteek zou ik laten vertrekken vanuit de behoefte van elk scheidingskind en dat is dat de vrede tussen hun ouders.

Onze overheid heeft in deze materie de taak procedures tussen 2 ouders om gelijke voordelen/kansen te bekomen zoveel als mogelijk te vermijden. Dit kan men doen door het installeren/optimaliseren van een gelijk kansenbeleid.

RR

Terug naar “Echtscheiding”