zoon wil geen vakantiewerk doen

davidbowie2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

zoon wil geen vakantiewerk doen

#1 , 24 mar 2023 18:01

Situatie: ouders zijn gescheiden, zoon van 19 jaar, woont bij mama, papa betaalt alimentatie + kot, nu wil de papa dat de zoon in de zomermaanden 1 maand vakantiewerk doet, doch de zoon wil liever 3 maanden vakantie vieren. kan de papa de zoon verplichten om toch vakantiewerk te doen? Bijvoorbeeld stoppen met kot te betalen of geen alimentatie meer betalen zolang de zoon vakantiewerk weigert te doen?


Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2023 18:11

Juridisch gezien kunt u niemand verplichten om te gaan 'werken'.

Zomaar ophouden met alimentatie te betalen omdat zoon geen vakantiejob wilt doen kan niet. Ook is deze terugvorderbaar.

Kot niet betalen is afhankelijk hoe dit staat omschreven in het EOT of vonnis.

Praten met de andere ouder is de oplossing en gezien de 19 jarige leeftijd zou zoon toch ook al aanspreekbaar moeten zijn?

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 24 mar 2023 18:24

Zolang de zoon nog studeert, zijn de ouders onderhoudsplichtig. Men kan hem dan ook niet verplichten vakantiewerk te gaan doen.

davidbowie2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2023 19:05

In EOT staat niks van kot, hij had ook in eigen stad kunnen studeren, hij krijgt ook elke maand 250 euro zakgeld voor kosten op kot, dan zou je toch verwachten dat hij 20 dagen op een jaar ook eens wat terug doet voor de maatschappij....Mijn ex vindt het niet noodzakelijk dat hij vakantiewerk doet...

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 24 mar 2023 19:15

Er is geen verplichting in eigen stad te studeren. Er is vaak een niveauverschil in het hoger onderwijs waardoor de keuze echt wel een verschil maakt.

Zakgeld valt onder de hierboven vermelde onderhoudsplicht. Als hij een auto of zo zou willen kopen, kan u wel vragen dat hij daarvoor gaat werken.

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mar 2023 09:55

Er is geen verplichting in eigen stad te studeren. Er is vaak een niveauverschil in het hoger onderwijs waardoor de keuze echt wel een verschil maakt.

Zakgeld valt onder de hierboven vermelde onderhoudsplicht. Als hij een auto of zo zou willen kopen, kan u wel vragen dat hij daarvoor gaat werken.
Zakgeld valt m.i. niet onder term onderhoudsplicht als TS alimentatie betaalt voldoet hij aan zijn plichten en hoeft hij daarbovenop geen extra's te geven zoals zakgeld.

Gezien kot gaan geen besproken onderwerp is geweest en ook niet staat omschreven in de EOT kan hij daar wel van af zien denk ik.

Alle akkoorden die niet zijn gehomologeerd kan je perfect eenzijdig mee stoppen.

eylis
Berichten: 8842

#8 , 25 mar 2023 11:54

Ik volg Devin hier wel in. Als het EOT geen kotkosten vermeld én dezelfde studie in eigen stad kan gevolgd worden én de keuze om op kot te gaan was van het niveau 'ik wil op kot", tja dan kan wel gemeld worden dat de student een vakantiejob doet ipv het maandelijkse zakgeld van 250 euro. Een studentenjob betaalt zéér goed (geen sociale lasten en bedrijfsvoorheffing) en een student mag tot 85 dagen per jaar bijklussen. Iedere student klust wel bij tijdens de studies. Het kweekt arbeidsethos, en autonomie aan. De jongvolwassene leert écht de waarde van (zelfverdiend) geld en het staat goed op het cv als hij/ze later gaat solliciteren. Dus stel hem voor de keuze: studentenjob ipv zakgeld. Je doet er niets fout mee :-)

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 25 mar 2023 13:37

Ik volg Devin hier wel in. Als het EOT geen kotkosten vermeld én dezelfde studie in eigen stad kan gevolgd worden én de keuze om op kot te gaan was van het niveau 'ik wil op kot", tja dan kan wel gemeld worden dat de student een vakantiejob doet ipv het maandelijkse zakgeld van 250 euro. Een studentenjob betaalt zéér goed (geen sociale lasten en bedrijfsvoorheffing) en een student mag tot 85 dagen per jaar bijklussen. Iedere student klust wel bij tijdens de studies. Het kweekt arbeidsethos, en autonomie aan. De jongvolwassene leert écht de waarde van (zelfverdiend) geld en het staat goed op het cv als hij/ze later gaat solliciteren. Dus stel hem voor de keuze: studentenjob ipv zakgeld. Je doet er niets fout mee :-)
Op kot voor op kot te gaan, ja ergens wel. Maar een diploma van KU Leuven is op de arbeidsmarkt meer waard dan dezelfde opleiding in pakweg Hasselt, dus om die reden kan op kot gaan echt wel te verantwoorden zijn.

eylis
Berichten: 8842

#10 , 25 mar 2023 14:33

@Leen, inderdaad, al denk ik dat werkgevers wel het totaalplaatje bekijken. Ik zie het vaak op de werkvloer: stagaires of beginnende werknemers met een diploma én een flinke lijst vrijwilligers- of studentenjobs op hun CV, weten erg snel autonoom van aanpakken, terwijl "paradepaardjes" zonder dat verleden toch vaak erg veel sturing nodig hebben. Hoedanook, het is een punt waar men niet echt arbitrair in kan oordelen om de noodzaak van een kot enkel hiervan te kunnen laten afhangen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 mar 2023 16:44

En waarom zou een masterdiploma aan de Universiteit van Hasselt minderwaardig zijn dat hetzelfde diploma aan de KU Leuven? Vergeet niet dat heel wat opleidingen in samenwerking met de KU Leuven gebeuren.
Ik vraag dan ook het nodige respect. De papa kan zich ook houden aan het strikt wettelijke/opgelegd door de Rechtbank. Vragen dat de student ook een inspanning doet voor de gulle tussenkomsten van de vader lijkt me dan ook zeker niet uit den boze. De wetgeving voorziet nog altijd niet dat op grillen van alimentatiegerechtigden moet ingegaan worden. De moeder zou hier inderdaad een belangrijke rol in kunnen spelen, tenzij ze natuurlijk dit aanmoedigt om haar ex een hak te zetten en dat lijkt me weinig bevorderlijk voor een goede opvoeding.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 25 mar 2023 19:56

@Leen heeft helemaal niet gezegd dat een diploma van Leuven meer waard zou zijn dan één van Hasselt, enkel dat één van Leuven meer waard is op de arbeidsmarkt.

iota
Berichten: 830

#13 , 26 mar 2023 11:50

Misschien dat sommige werkgevers dat nog zo bekijken, maar over het algemeen is dat heel erg veranderd. Men laat de beste kandidaten een assessment doen en gaat daar op voort, diploma van Leuven of niet. Zelfs naar het diploma zelf wordt tegenwoordig minder gekeken in de privé. Capaciteiten, ervaring, interesse, attitude, bijscholingen, enz. tellen volgens wat ik zie veel meer dan waar het diploma werd behaald of zelfs de aard van het diploma.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 mar 2023 17:07

#12 De randbemerking is absoluut niet relevant in dit topic.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12840

#15 , 26 mar 2023 19:29

Mijn vergelijking tussen Leuven en Hasselt was uiteraard een extreem voorbeeld, maar er gaan toch jobs zijn waar het niveau van de onderwijsinstelling een verschil gaat maken. Dat lijkt mij in dit topic dus wel relevant, aangezien het een argument is dat op kot gaan in plaats van in de eigen stad te studeren een meerwaarde kan hebben.

Zeker wel akkoord met de bemerkingen hierboven dat er andere en ook belangrijkere kwaliteiten voor een job zijn, maar als die gelijklopend zijn tussen twee kandidaten, kan dit wel een verschil gaan maken.

Terug naar “Echtscheiding”