Terugvorderen alimentatie en niet betalen gezamelijke kosten

Lobke1987
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terugvorderen alimentatie en niet betalen gezamelijke kosten

#1 , 23 mar 2023 21:26

Na scheiding in 2019 werd er door de rechtbank in februari 2020 een vonnis gemaakt waarin stond dat ex-partner vanaf dan onderhoudsgeld voor onze twee dochters moet betalen (150 euro per maand). Communicatie verliep zeer zeer moeilijk en dit was niet bespreekbaar.
In juni 2020 had er nog steeds geen enkele betaling plaatsgevonden. Mijn advocaat heeft toen stappen ondernomen om via deurwaarder bedrag terug te vorderen (met vonnis en alle correcte data).
In augustus betaalde hij 2x 150euro terug via mijn rekening (niet aan de deurwaarder) dit heb ik onmiddellijk doorgegeven aan advocaat. Blijkbaar heeft de deurwaarder op een gegeven moment “loonsbeslag” gedaan bij hem. Eind september waren alle betalingen in orde.
In dit proces heeft de deurwaarder betalingen op derde rekening gedaan van mijn advocaat, waardoor een bedrag van 300euro dubbel betaald werd door ex-partner. Dit kwam pas naar boven bij de eindafrekening van de advocaat en dit dubbel betaald bedrag heb ik onmiddellijk terug gestort naar ex-partner.

Inmiddels is er na overleg een nieuw vonnis waarin geen alimentatie meer is opgenomen voor de kinderen. Enkel het delen van de buitengewone kosten en kosten school, sport, vrije tijd en 1 vakantiekamp. Kindergeld wordt wel aan mij betaald (gebruikt voor schoolmateriaal, schoenen, jassen, abonnement gsm, eetkaart school,…kortom uitgaven die in beide huishoudens gebruikt worden).

Elke keer als ik nu vraag om de betaling van zijn deel van de kosten eist hij dat ik de deurwaarderskosten terugbetaal, omdat deze volgens hem onrechtmatig zijn. Ook dreigt hij alimentatie terug te vorderen die hij betaalde. Kan dit zomaar?

Ik heb altijd correcte info doorgegeven aan rechtbank bij de eerste bepaling van alimentatie in 2019.

De alimentatie is stopgezet op mijn vraag omdat ik zo onafhankelijk mogelijk wil worden van hem ex omwille van zijn voor mij erg onaangenaam gedrag.

Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 23 mar 2023 22:07

Dan zal hij naar de rechtbank moeten stappen.
Feit dat hij niet betaalde gaf t het wettelijk recht om een procedure op te starten en die kosten zijn voor de verliezende partij ..hij dus.

Als hij de kosten niet betaald zal u op een gegeven ogenblik terug naar de familierechtbank kunnen stappen en terug een GDW laten sturen... aan hem om dat te voorkomen.

Dat hij daarvoor maar eens onafhankelijk juridisch advies inwint...antwoord zal zelfde zijn.

Opgelet zich niet houden aan vonnis kan op zich als familieverlating aanzien worden met een correctionele veroordeling voor hem ten gevolg.

art 391 bis strafwetboek
https://www.kustcodex.be/kustcodex-cons ... 17&lang=nl

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”