Kostprijs notaris bij vereffening-verdeling bij scheiding schei

KM1970
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kostprijs notaris bij vereffening-verdeling bij scheiding schei

#1 , 28 feb 2023 21:41

In het kader van mijn echtscheiding besliste de rechter dat een door heb aangestelde notaris de vereffening-verdeling diende op te maken. Deze notaris liet deze taak ondanks herhaaldelijk aandringen (waarop geen reactie kwam) 5 jaar aanslepen. Eind 2021 legde ze uiteindelijk haar voorstel voor waarop zowel mijn ex als ik onze bezwaren formuleerden (Jan. 2022). Opnieuw gebeurde er een jaar lang niets totdat ze uiteindelijk haar PV van advies voorlegde dat naar de rechtbank gaat zodat de rechter een uitspraak kan doen. Toen ik de door de notaris aangetekende kosten zag, viel ik bijna achterover, bijna 25.000€. Ik vind dit schandalig hoog zeker voor de slechte geleverde service. 5 jaar liet ze de zaak aanslepen. Kan ik ergens bezwaar aantekenen tegen deze factuur? Zijn er vastgelegde tarieven voor dit soort opdrachten of kunnen de notarissen zomaar exuberante erelonen en kosten aanrekenen?

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2023 09:07

Heeft u ooit een tussentijdse factuur ontvangen?

Ik dacht dat een Notaris in eerste instantie gratis info verstrekt en enkel betaald wordt voor het opmaken van aktes.

Per uur betalen voor telefoneren en brieven schrijven lijkt me eerder iets voor advocaten en die sturen tussentijdse facturen. Bij lange opdrachten volgens afspraak en of maandelijks.

Zonder contract een factuur sturen voor vijf jaar lijkt me echt niet wettig. Tenzij je de prestaties gedetailleerd kan verantwoorden. Vooral wanneer diegene die factureert zelf kan bepalen hoe lang hij/zij erover doet.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2023 05:23

Wat is in grote lijnen de verdeling van deze kosten? Dit is bijna onmogelijk.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”