Financiële recuperatie laten opnemen in EOT?

JonasDL
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Financiële recuperatie laten opnemen in EOT?

#1 , 27 feb 2023 15:08

Mijn ex-partner en ik hebben een overeenkomst over de waarde van ons huis (geschat door een officiële schatter) en bijgevolg ook over de uitkoopsom. Gevolg is dat zij het huis zal houden en ik op zoek moet naar iets anders. Zij houdt de woning aan een gunstige rentevoet en betaalt de hypotheek verder af.
Ik moet op zoek naar iets anders. Omdat ik niet hals over kop iets wil kopen, ga ik eerst een periode huren. Dat zijn maandelijkse financiële kosten waar ik niets aan heb. Daarna ga ik moeten lenen aan een hogere rentevoet en is ook de looptijd van de lening door mijn leeftijd beperkt. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe registratierechten die ik moet betalen. Dat zijn allemaal kosten die moeilijk in te schatten zijn en niet afdwingbaar/te recupereren zijn in de EOT. Toch?

Twee zaken wil ik wel in de EOT laten opnemen:

• De compensatie voor het verlies van de woonbonus
• Een clausule waarin ik recht heb op een deel van de meerwaarde van een eventuele latere verkoop van het huis door mijn ex-partner. Stel dat ze over een jaar vindt dat de financiële druk te hoog is en het huis voor een pak meer geld verkoopt dan dat het nu geschat is?

Zijn dat twee realistische voorwaarden om in een EOT te laten zetten?

LeenW
Berichten: 12840

#2 , 27 feb 2023 15:12

Beide zijn logische gevolgen van dat u zich laat uitkopen, dus dit is m.i. niet realistisch. Als u denkt dat het huis mee waard is, had u niet akkoord moeten gaan met de geschatte waarde.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 27 feb 2023 18:11

behoudt de rentevoet....dat wil mogelijk zeggen dat u mee op de hypotheek blijft staan.
Is het foutste wat u kan doen...u moet betalen wanneer andere partij niet meer betaald en u kan zelf geen hypotheek meer opnemen want u hebt er al een.

Reclame

Deppe123
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2023 18:53

behoudt de rentevoet....dat wil mogelijk zeggen dat u mee op de hypotheek blijft staan.
Is het foutste wat u kan doen...u moet betalen wanneer andere partij niet meer betaald en u kan zelf geen hypotheek meer opnemen want u hebt er al een.
Ik dacht dat, als je je laat schrappen van de hypotheek (desolidariseren - natuurlijk na akkoord van de bank), dat de overblijvende kredietnemer nog steeds aan dezelfde rentevoet afbetaalt...

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 27 feb 2023 23:51

Dat zal van de kredietwaarde van de overblijvende partij afhangen.

JonasDL
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2023 15:07

Indien de ex-partner kredietwaardig wordt bevonden door de bank, kan de bestaande lening gewoon worden overgenomen worden aan de oorspronkelijke rentevoet. Andere partner wordt dan inderdaad geschrapt als mede-kredietnemer.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2023 05:47

Een clausule waarin ik recht heb op een deel van de meerwaarde van een eventuele latere verkoop van het huis door mijn ex-partner. Stel dat ze over een jaar vindt dat de financiële druk te hoog is en het huis voor een pak meer geld verkoopt dan dat het nu geschat is?
Niet realistisch.

Ofwel is die potentiële meerwaarde er nu al en dan zit die weerspiegeld in de schattingsprijs (als deze juist is).

Als deze zich pas voordoet na de scheiding (bv. door algemene stijging huizenprijzen of specifiek de buurt waar de woning staat), wat heeft u hier dan nog mee te maken? Gaat u ook extra compenseren als de prijs van de woning gedaald is wanneer ze enkele jaren later verkoopt?

Terug naar “Echtscheiding”