Berekening pensioen partner

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

Berekening pensioen partner

#1 , 26 feb 2023 05:55

Goedendag allen,

Mijn partner werkte gedurende verschillende jaren part-time voor de opvoeding van onze dochter. Zelf ben ik ambtenaar en verneem ik dat de opgebouwde pensioenrechten van een ambtenaar persoonlijk zijn, en dat de partner hier aldus geen recht op heeft

Nu wens ik toch mijn partner het verlies aan opgebouwd pensioen te compenseren. Hoe bereken je precies welk bedrag ik haar dan kan uitbetalen? En wanneer dient dat te worden uitbetaald gezien dit eigenlijk een virtueel bedrag is nu?

Veel dank

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2023 18:11

Dit is een volledig vrijwillige geste. Het eventueel verlies ingevolge deeltijds werken kan je pas ramen als het pensioen aan uw partner wordt berekend en je het onderscheid ziet tussen het pensioen opgebouwd op het laatste voltijdse jaar en het de jaren van deeltijdse arbeid. Je kan natuurlijk ook altijd een vrijwillige aanvullende pensioenverzekering voor je echtgenote nemen.
Zolang jullie huwelijk niet is ontbonden zal uw huwelijkspartner rechten openen op een overlevingspensioen ten laste van de overheid als zij aan de leeftijds- en inkomensvoorwaarde voldoet. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 01 mar 2023 17:30

Dag Marcus ... dus het nu berekenen is zelfs totaal niet aan de orde

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 mar 2023 22:28

Zijn jullie gehuwd?
Indien gehuwd onder wettelijk stelsel heeft het geen zin om uw echtgenote te compenseren omdat alles wat verdiend is tijdens huwelijk sowieso gemeenschappelijk is, EENDER OP WIENS NAAM HET GELD STAAT.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 06 mar 2023 18:27

Ja, dat begrijp ik. Maar ze bouwt een ongelijk pensioen op omdat ze verschillende jaren parttime gewerkt heeft voor de zorg van ons kind. Ook is er een ongelijke opbouw pensioensparen en heeft zij een levensverzekering (ik als ambtenaar niet).

Concreet zoek ik, nu ik ook begrijp van Marcus dat het een virtueel gegeven is enerzijds en omdat ik momenteel documenten ontbreek inzake mijn loopbaan anderzijds, dat het sowieso maar naar het einde van de loopbaan kan berekend worden?

Concreet: gehuwd volgens wettelijk stelsel = in gemeenschap, ik ambtenaar steeds fulltime gewerkt, zij bediende periode parttime gewerkt. Beide houder van rekening pensioensparen (ongelijk opgebouwd tijdens huwelijk) en zij ook houder van levensverzekering. Concreet zoek ik naar een formule die we in het EOT kunnen opnemen die eerlijk is (ook al moet ik in sce haar geen pensioen betalen).

Groetjes

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 10 mar 2023 14:12

Hallo,

Een collega die toch wel sterk blijkt in deze dingen heeft een berekening gedaan. Graag jullie inzichten.

Door het 13j part time werkende te halen, komt hij op 82,50 euro per maand gedurende 20 jaar achterstal.

Concreet zou ik haar vanaf pensioengerechtigde leeftijd 100 euro (plus index) per maand toeleggen en dit gedurende 20 jaar.

Lijkt dit billijk?

Terug naar “Echtscheiding”