Vals beschuldigd van kindermishandeling

Helenatje16
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vals beschuldigd van kindermishandeling

#1 , 16 feb 2023 08:25

Beste iedereen,

Ik ben ten einde raad. We mogen ons kleindochtertje niet meer zien, ik zal proberen zo kort mogelijk te vertellen waarom.

Mijn zoon, X, Was bijna 12 jaar toen wij in aanraking kwamen met jeugdzorg. Hij had zeer agressieve neigingen naar de leerkrachten, zo moesten hem zelfs vastbinden aan een stoel. Wij deden alles wat ze zeiden, psychiaterbezoeken, psycholoog bezoeken en toen blijft dat mijn zoon autisme spectrum stoornis had. Ik had dezelfde diagnose.

Jeugdzorg vond dat het beste was om X in een psychiaterische instelling te steken, hij heeft daar zo een 6 maanden verbleven tot er plaats was in een MPI speciaal voor kinderen zoals hij. Een MPI is een speciale school met internaat waar hij zou verblijven. Ze zeiden tegen mij dat de reden was omdat ik zelf ASS had dat ik niet in staat was om voor hem de juiste opvoeding te geven en dat hij daar de o zo nodige opvoeding zou krijgen.

Wij deden alles wat ze vroegen ook de maandelijkse bezoeken aan jeugdzorg om te praten over hoe hij het deed op het MPI, over opvangmogelijkheden tijdens de vakanties en hoe hij het thuis deed ( in de weekends mocht hij naar huis komen ) Daar ging het altijd over.

Nu jaren later, hij heeft nu zelf een dochtertje waar wij al 2 jaar voor gezorgd hadden, kwam hij in contact met jeugdzorg omwille van een dossier over hem en ons. Volgens hem moest hij het contact verbreken van zijn begeleiders omdat in dat beruchte dossier stond dat hij zwaar mishandeld was geweest. Dat is niet waar, de weekends en de vakantiedagen ( die overbleven na kamp ) dat hij thuis was zijn we altijd leuke dingen gaan doen zoals uitstapjes, bezoek bij grootouders en als we nergens naar toe gingen speelden we een gezelschapspelletje ( bij slecht weer ) , playstation of bij warm weer hadden we het zwembad buiten gezet. Ik weet niet waar ze dat vandaan halen.

Nu hebben zijn begeleiders hem zo ver gekregen dat hij het zelf geloofd dat hij mishandeld is geweest. Dat zit zo in zijn kop dat we het niet meer eruit krijgen. Hij wil ineens niets meer met ons te maken hebben en zit overal rond te bazuinen dat wij hem mishandeld hadden. Hij zegt onze zoon niet meer te zijn.

We zijn kapot van verdriet, zijn een inzinking nabij en ik kan amper mijn emoties bedwingen omdat wij ons kleindochtertje echt heel hard missen en beschuldigd worden van iets dat gewoonweg leugens zijn.

We zijn al bij het CAW geweest, bij een juriste om zoveel mogelijk informatie te winnen wat we kunnen doen. Het laatste dat we kunnen doen is omgangsrecht opeisen maar is dat wel een goed idee? Gaat hierdoor niet meer olie op het vuur worden gegooit? Wie kan ons aub helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2023 13:17

Zou zeker eerst op onderzoek uitgaan. Als u vals beschuldigt wordt dan bent u het slachtoffer. Waarom komt hij nu ineens opnieuw in contact met begeleiders die zijn verleden kennen? Als dat document bestaat moet u daar dan niet van op de hoogte zijn?

iota
Berichten: 830

#3 , 16 feb 2023 16:39

De valse beschuldiging in het dossier aanvechten, zou idd de aangewezen weg zijn. Maar dat is echt een juridisch moeras waarin TS dan verzeild geraakt.
Ik vrees dat ze uiteindelijk geen andere keuze zal hebben dan omgangsrecht op te eisen, maar ik hoop dat anderen misschien nog andere opties zien.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 16 feb 2023 17:15

Ik ben geen juriste maar wil wel reageren uit ervaring met mensen met ASS.

Uw zoon kan u niet weerhouden om contact met uw kleindochter te hebben. Lees contact, NIET verzorgen of opvoeden. Tenzij er gegronde redenen zijn.
Burgerlijk wetboek, artikel 375bis "Grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kleinkinkind te onderhouden (...). Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind (...) beslist door de familierechtbank (...).
Als uw zoon u beticht van kindermishandeling van uw kleindochter, terwijl dit helemaal niet bewezen is, kan er misschien bezoek onder toezicht geregeld worden? Toezicht van derden, niet van uw zoon.

Ik geloof uw verhaal niet helemaal. Waarom zou jeugdzorg uw zoon benaderen voor zijn "oud" dossier. U zou niet in staat geweest zijn om voor uw zoon te zorgen en hij was op internaat. Maar tijdens de weekends was hij bij u. Dat zou zeker niet het geval geweest zijn als u uw zoon mishandelde.
Mijn buikgevoel zegt me dat jeugdzorg met hem contact opgenomen hebben ivm zijn dochter.

"Volgens hem moest hij het contact verbreken van zijn begeleiders omdat in dat beruchte dossier stond dat hij zwaar mishandeld was geweest."
"Nu hebben zijn begeleiders hem zo ver gekregen dat hij het zelf geloofd dat hij mishandeld is geweest. Dat zit zo in zijn kop dat we het niet meer eruit krijgen. Hij wil ineens niets meer met ons te maken hebben en zit overal rond te bazuinen dat wij hem mishandeld hadden. Hij zegt onze zoon niet meer te zijn."
--> Ik zou een gesprek eisen met die begeleiders. Waarom zouden zij NU aan hem vragen contact te verbreken én was dat niet nodig toen hij nog kind was? Er klopt iets niet aan dit verhaal. Zijn dit begeleiders van jeugdzorg? Heeft hij dit misschien verkeerd geïnterpreteerd?

Veel succes!

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 16 feb 2023 19:06

Als uw zoon zulke zaken verteld kan u aangifte doen bij politie wegens laster en of eerroof.
Of lasterlijke aantijgingen.
Maar idd. als u eerst eens met het personeel van het vroegere internaat kan gaan praten om te horen wat zij te vertellen hebben ( u neemt deel aan dat gesprek dus u mag dat opnemen).

art 443 ev strafwetboek
Laster: iets vertellen zonder dat men erin slaagt ervan het wettelijke bewijs te leveren, terwijl de wet veronderstelt dat het bewijs geleverd wordt.
Eerroof: iemand kwaadwillig de eer van een persoon aantasten of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen.

En u het sowieso omgangsrecht met kleindochter

Edoch gezien toestand zoon zou ik toch eerst via huisarts - andere diensten die hem kennen en met hem kunnen praten.

Waar is de moeder in dit verhaal?

Helenatje16
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2023 07:00

Hallo allemaal. Dank u voor het advies, ik ga dat zeker doornemen. We hebben een gesprek gehad met jeugdzorg en zijn begeleiders. Jeugdzorg zei alleen om het contact te verbreken dat hij aan zichzelf kon werken betreffende zijn geestelijke toestand. Zijn begeleiders zeggen dat ik hem in het verleden had mishandeld.

Ik heb het gevoel dat X met leugens de begeleiders heeft overtuigd dat hij mishandeld is geweest. Hij is altijd al een moeilijke jongen geweest met agressiestoornissen. De begeleiders spraken ook over de beruchte dossiers maar hebben niet gezegd dat mishandeling daar in stond, dat verhaal kwam van X zelf.

X is ook vatbaar voor langdurige psychoses. Ik heb het vermoeden dat hij nu een langdurige aanval heeft. Jeugdzorg heeft ons beloofd dat in het oog te houden.

Als kind al heeft X over ons gelogen. Hij had zelfs tegen mijn ouders ooit gezegd dat hij thuis geen eten kreeg en hij liep heel gezond rond. We hadden hem hierover aangesproken dat dit zo niet hoort maar hij is blijven liegen.

Ik wil wel gaan voor laster en eerroof want dat is het inderdaad. Maar bewijs het maar eens; er is geen bewijs van kindermishandeling maar ook geen bewijs van goede opvoeding. Het is zijn woord tegen het mijne en geloof mij, hij praat heel gemakkelijk en komt heel overtuigend over.

Ik ga wel voor de omgangsregeling, ook daar zal hij ons aanvechten. Maar dat trek ik mij dan niet aan, we willen ons kleindochtertje zien voor ze ons vergeet. Zijn broer, Y , zegt dat wij dat moeten doen.

Nu dat hij ons niet heeft, zit hij zijn broer te treiteren, pesten en te vernederen. Hij is echt door en door evil. Dat heeft Y ons verteld maar hij houd contact voor zijn petekindje.

De moeder, Z , doet wat X zegt uit angst voor zijn aanvallen. Ze heeft bij ons al gezegd dat ze erg bang is van X. Ze houd van hem maar is aan de andere kant erg bang. Mijn zoon is 2,05 meter en 186 kg en zij is 1,65 meter en weegt ongeveer 42 kg, wat kan ze doen? Ik heb niets tegen haar, ze is een brave vrouw, veel te lief voor hem. Ze moet ook alles doen, ze gaat werken, komt thuis en moet dan nog het huishouden doen, bezig houden met A en eten maken terwijl hij de hele dag thuis is. Hij staat op ziekenkas wegens geestelijke problemen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 17 feb 2023 08:16

Aan TS

Kan u de namen van betrokkenen dringend verwijderen?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 17 feb 2023 21:17

U doet aangifte bij politie.
Deze kunnen dan via parket jeugdzaken het dossier laten opvragen van wat hij al dan niet gezegd heeft.
U moet zich daar niets van aantrekken... enkel een aantal mensen opgeven waartegen hij dat gezegd heeft.
Ik denk niet dat hij zal vervolgd worden maar kan /zal wel van belang zijn om via jeugdrechtbank vooral de kleindochter 'veilig' te stellen voor mogelijke gevolgen in de toekomst.

Zijn medisch (psychisch) dossier spreken voor zich.
Alleen mogen de mensen van de jeugddienst die uitlatingen zeker niet doen tgo derden want dan kunnen ze ook strafbaar zijn.
In hun geval kan er wel gedeeld beroepsgeheim zijn tussen jeugddiensten - dokter - psycholoog - psychiater - bevoegde deskundige van jeugdparket en rechtbank.

Terug naar “Echtscheiding”