#3 , 31 mei 2009 10:47
Beste Dishabe
Ik ben laatstejaarsstudent Rechten en heb uw situatie van naderbij bekeken in het kader van de grondige studie personen – en familierecht die ik volg. Naar mijn mening bestaan er voor uw probleem theoretisch 4 oplossingen, maar ik vermoed op basis van de door u geschetste situatie dat enkel de laatste in uw geval een concrete uitweg kan bieden.
Het basisprobleem situeert zich in het feit dat u met uw ex-partner een overeenkomst hebt gesloten die volgens art. 1134, lid 1 Burgerlijk Wetboek (B.W.) tussen jullie geldt als wet. De onveranderlijkheid van de overeenkomst is dus de regel en de wijzigbaarheid de uitzondering. Ik ben voor u op zoek gegaan naar dergelijke uitzonderingen op de basisregel, m.a.w. naar mogelijkheden om de overeenkomst toch aan te passen. Reeds in de jaren ’80 wees een vooraanstaand auteur er immers op dat een familierechtelijke overeenkomst nooit de stilzwijgende verbintenis kan inhouden om steeds hetzelfde te blijven, ongeacht de omstandigheden . U moet zich er wel bewust van zijn dat de rechter zich ten allen tijde terughoudend moet opstellen als hij wordt gevraagd een wijziging aan te brengen in een door partijen gesloten overeenkomst . Ik overloop uw mogelijkheden in wat volgt. Ik ga er daarbij van uit dat in de overeenkomst geen uitdrukkelijke mogelijkheid tot herziening werd opgenomen.
1. U kan uw toestemming voor de overeenkomst aanvechten op grond van wilsgebreken