Papa verhuist 75km (verblijfsregeling)

Sarah.Divien
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Papa verhuist 75km (verblijfsregeling)

#1 , 29 jan 2023 08:55

Dag iedereen,
Vraagje, mijn vriend heeft 2 dochters uit een vorig huwelijk waarvan hij nu verblijfsrecht heeft. Dus 1/2 weekends en 1/2 vakanties.
Ik heb 2 kinderen uit vorig huwelijk met verblijfsrecht (dus voltijds bij mij en 1/2 weekends naar hun papa). Ik ben schoolgebonden, hij niet. Dus zouden we ervoor kiezen om samen te gaan wonen aan mijn kanten. Echter dat is 75km (45min) van het adres van mama.

In hun rechterlijk vonnis over de regeling van de kinderen staan er geen km -voorwaarden. Er staat enkel dat de ouder waar het verblijf voor aanvangt moet ophalen. Dus hij moet hen de vrijdagavond ophalen en zij de zondagavond terug komen halen.

Kan ze dit weigeren te doen, wettelijk gezien?
Staat er ergens een afstand beschreven in de wet?


(Ik begrijp dat in geval van co-ouderschap week/week dit WEL problemen zou geven ifv school. Maar aangezien hij niet schoolgebonden is door verblijfsregeling zit ik dus met deze vraag)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 29 jan 2023 09:19

al eens besproken met alle betrokkenen ?

Sarah.Divien
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2023 09:48

al eens besproken met alle betrokkenen ?
Zijn ex partner is absoluut niet aanspreekbaar
Ze zegt altijd "regeling is regeling"
Zelfs als we naar optreden kunnen van de kinderen hun favoriete zangeres met meet en Greet wilt ze nog niet wisselen van weekend of hen een paar uur bij ons laten

Reclame

lukasi
Berichten: 1147

#4 , 29 jan 2023 09:53

... dan volgen jullie strikt de overeenkomst.
Er is geen bepaling over afstand dus ik zie geen juridisch bezwaar om te verhuizen.
Familiaal en sociaal echter wel, daarom proberen in overleg te gaan.

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 29 jan 2023 21:21

Mijn ervaring 75 km ... daar vrees ik voor ..
Kan geen rechtspraak voorleggen maar valt duidelijk niet onder 'in elkaars omgeving' wonen.
Ik heb een donkerblauw vermoeden dat de partij die verder gaat wonen dan ook op de hogere verplaatsingskosten en in zijn of haar tijd de verplaatsingen mag doen.
75 km in 45 minuten? Dan wonen jullie beiden ergens vlak naast op een en afrittencomplex van snelwegen.
Van Borgerhout (TB) naar Halen (tegen Geetbets) is een 68 km en dat koste ons ongeveer 57' Meer km en enkele minuten sneller kon ook.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2023 11:36

Misschien een afhaalpunt ergens halverwege afspreken?

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 30 jan 2023 15:33

Misschien een afhaalpunt ergens halverwege afspreken?
Halverwege afspreken? Wat is het nut ? De afstand per partner halveert, maar de frekwentie verdubbelt (als ik goed kan rekenen tenminste)

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2023 14:11

Ik bedoelde het alleen maar voor de benadeelde partner. Dat iemand verhuist is één zaak, dat de andere ouder daar nadeel van moet hebben een andere. Heen en terug is 150 km wat ver is . (ook in tijd)
Afhankelijk van hoe oud de kinderen zijn is het ook maar de vraag of zij het leuk zullen vinden zo lang in de auto te zitten.

Terug naar “Echtscheiding”