wat dient er te gebeuren

waterproof
Topic Starter

wat dient er te gebeuren

#1 , 17 mei 2009 20:17

Mijn dochter (-18) wil bij mij en vriendin komen wonen. Zij is nu bij haar moeder gedomicilieerd en ik betaal maandelijks alimentatie + een deel van de onkosten (school, dokter, ....).
De EOT is dus in die zin opgemaakt.

Hoe kan ik de EOT laten aanpassen?
In feite zou dus op het vlak van alimentatie, kindergeld, studiebeurs, onkosten.....de rollen moeten omgedraaid worden.

Aangezien zij in september aan de hogeschool gaat studeren gaan de kosten beginnen komen.

Wat kan/moet ik doen?

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 17 mei 2009 21:00

Welke leeftijd heeft jullie dochter?
Als ze meerderjarig is kan ze zelf beslissen waar ze 'gaat en staat'.

De regelingen met betrekking tot de kinderen na echtscheiding onderlinge toestemming kunnen worden herzien "wanneer een nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen (artikel 1288 G.W.).
Anders dan vroeger moeten de nieuwe omstandigheden dus geen onvoorzienbare karakter hebben.
Een en ander is onmiddellijk mogelijk mits akkoord van beide partijen.
Er bestaat onenigheid in de rechtspraak en de rechtsleer over dit akkoord al dan niet dient gehomologeerd te worden door de rechtbank.

waterproof
Topic Starter

#3 , 18 mei 2009 00:34

Dankjewel.

Dochter is 17, wordt 18 in september.

Eigenlijk is ze het zo danig moeilijk gemaakt, dat ze hier vast wil komen wonen. Volgens EOT zou ze om de 14 dagen hier moeten komen, in realiteit is het zo dat ze (voor december tem april) hier tussen de 10 en 15 (of meer) dagen is per maand.

Wat ook speelt natuurlijk zijn de kosten die gaan komen, aangezien de dochter in september de hogeschool zal aanvatten.

Ik hoop dan ook dat de regelingen/afspraken die nu, via de EOT, getroffen zijn op het vlak van financiën, omgekeerd worden, zodat ik dan recht heb op alimentatie, kindergeld, studiebeurs, etc... Lijkt me ook logisch.

Vraag is of ik dit best via vrederechter, advocaat, notaris moet doen. Er is nu altijd al een probleem geweest om mijn deel van de afspraken/onkosten (volgens EOT), die ik gemaakt heb voor mijn dochter, terugbetaald te krijgen.

Voor alle duidelijkheid, ik heb tot nu toe altijd maandelijks alimentatie betaald + deel van de onkosten die zij gemaakt (volgens EOT)heeft.

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 18 mei 2009 14:20

Art. 203 § 1. B. W. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

Aangezien jullie dochter meerderjarig wordt in september zal zij waarschijnlijk zelf de aanvraag moeten richten tot de rechter.
Als ik het juist heb, is de Vrederechtr hiervoor bevoegd.

waterproof
Topic Starter

#5 , 22 mei 2009 17:57

Dochter is op dit moment nog geen 18.

Aangezien de EOT tussen de beide ouders is, veronderstel ik dat wij het ook zijn die dit moeten "oplossen". Vraag is hoe, via rechtbank, vrederechter, notaris, ....? Ik weet het niet.

Alimentatie, kindergeld, .... het moet allemaal opnieuw herzien worden, denk ik.

bedankt

waterproof
Topic Starter

#6 , 26 mei 2009 11:40

kan ik, met toestemming van de dochter uiteraard, haar identiteitskaart laten veranderen, net als SIS, bank, ....?

Mijn ex heeft wel gezegd dat zij hier maar moet komen wonen, maar kan ik dit allemaal doen zonder problemen?

Kan ik, samen met ex, een "aangepaste" EOT laten maken door de notaris?

met dank

Rebel-with-a-cause

#7 , 26 mei 2009 19:32

Kan ik, samen met ex, een "aangepaste" EOT laten maken door de notaris?
Doorgaans bevat een vonnis of een scheidingsakte (EOT) een bepaling die zegt dat men mag afwijken van de bepaling, wanneer men daar onderling mee instemt.
Dit biedt doorgaans echter weinig zekerheid voor het kind. Immers, wanneer één van de beide ouders na verloop van tijd zijn instemming intrekt, valt men terug op de bepalingen van het oorspronkelijk vonnis.

Wanneer men een (mondelinge) overeenkomst heeft over de wijziging van de omgangsregeling laat men dit best homologeren (bekrachtigen) door de rechtbank. Die zal dan enkel nagaan of de belangen van het/de kind/eren hierbij niet in het gedrang komen.

Terug naar “Echtscheiding”