recht op Pro Deo

Josiee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

recht op Pro Deo

#1 , 16 jan 2023 13:20

Uit financiële noodzaak ben ik na echtscheiding moeten gaan inwonen bij mijn ouders.
Mijn advocatenkosten lopen hoog op maar ik heb blijkbaar geen recht op een pro deo advocaat omdat ik 'samenwoon' bij mijn ouders en ook hun inkomsten dan moeten meegeteld worden, ofschoon onze financiën volledig gescheiden zijn.
Indien dit financieel mogelijk zou zijn, zou ik uiteraard (zelfs heel graag) alleen gaan wonen. Nu wordt ik echter dubbel gestraft. Ik heb momenteel niet de middelen om alleen te gaan wonen, en omdat ik daardoor met mijn ouders samenwoon kan ik geen aanspraak maken op pro deo.
Is er een mogelijkheid om dit toch mogelijk te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pho450
Berichten: 192

#2 , 18 jan 2023 09:45

Zou het niet mogelijk zijn om een kamer te huren van je ouders?
Technisch kan het zeker, maar ik ben niet voldoende onderlegd om de gevolgen voor jou en je ouders te beoordelen.

Josiee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2023 20:05

Zou het niet mogelijk zijn om een kamer te huren van je ouders?
Technisch kan het zeker, maar ik ben niet voldoende onderlegd om de gevolgen voor jou en je ouders te beoordelen.
Ik woon er nu samen met mijn kinderen, dus zou om meerdere kamers gaan dan. Ik denk dat dat ook niet aanvaard zou worden omwille van familiale band en hetzelfde domicilie?

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 18 jan 2023 21:55

Is er al een verblijfsregeling vastgelegd? Zo niet, kunnen beide ouders de bedragen met kinderen ten laste nemen. Deze liggen hoger dan bedragen voor alleenstaanden.

Verder wordt er geen rekening gehouden met het inkomen van de andere gezinsleden wanneer je niet-kostendelend samenwoont en wanneer je kan motiveren dat dit een tijdelijke situatie is.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”