Kerstvakantie vs Verblijfsregeling?

Njits77
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kerstvakantie vs Verblijfsregeling?

#1 , 06 jan 2023 13:26

Kan iemand mij een klein beetje adviseren? Is er in een verblijfsregeling altijd een onderscheid tussen de gewone verblijfsregeling en de vakantieregeling?
Even het vonnis schetsen...

Er is een week/week regeling (vrijdag 18u). Deze blijft ook expliciet doorlopen in de krokus, paas en herfstvakantie. In de zomervakantie heeft het vonnis een andere regeling uitgesproken.
Nu is er een onduidelijkheid voor de kerstvakantie volgens mij. Daar staat in "tijdens de kerstvakantie is het aangewezen dat van 24dec 16u tot 31dec 16u de kinderen bij de vader verblijven".

De vraag is nu? Vandaag is het 6 januari? Moeten de kinderen nu terug naar de vader, of niet? Want in een normale regeling is de wissel altijd vrijdag. Moet dit ergens expliciet vermeld zijn, of niet? Heeft de rechter dit over het hoofd gezin bij het opstellen van het vonnis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2023 10:14

Bij co ouderschap is het belangrijk kinderen te laten wennen aan wat afgesproken is en dit zo te houden. Belangrijk omdat ook zij hun leven hiernaar inrichten, ik denk bvb aan afspraakjes met vrienden en vriendinnen... Als er tijdens de feestdagen een andere regeling is afgesproken dan zal daar wel een reden voor zijn. Het is op zich niet zo vanzelfsprekend dat slechts 1 ouder de kinderen tijdens de feestdagen heeft tenzij de ander heeft aangegeven op die dagen altijd te moeten werken. Naarmate kinderen ouder worden zullen zij zelf aangeven de opgelegde tijdsregels minder strak toe te passen. Natuurlijk altijd in samenspraak met de ouders. Als je afwijkt dan moet de verstandhouding en communicatie met de andere ouder optimaal zijn.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”