Alimentatie kosten voor kind

Lac
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Alimentatie kosten voor kind

#1 , 04 jan 2023 09:17

Sinds februari 2022 vang ik een vluchteling op uit Oekraïne. Op dit moment helpt ze in het huishouden en leert ze Nederlands. Ze ontvangt 700 euro per maand waarvan ze de helft opstuurt naar Oekraïne.
Het is niet zeker of ze hier zal blijven wanneer de oorlog stopt.
Nu heeft mijn ex een bemiddelaar aangesteld aanvankelijk om een andere omgangsregeling te bekomen voor ons kind en omdat de huidige omgangsregeling te veel stress veroorzaakt. Tijdens de eerste bemiddelings sessie stelde ik tot mijn verbazing vast dat ze geen wijziging in de omgangsregeling wil. Nu in voorbereiding van de tweede bemiddelingssessie komt de bemiddelaar met het argument dat ze rekening moet houden met het kostendelend samenwonen. Dus het komt er enkel op neer dat mijn ex gewoonweg meer geld wel afdwingen omdat ik nu met iemand samenwoon die mij eigenlijk veel geld kost.
Kan ze zomaar meer geld eisen om voor haar kind te zorgen omdat ik nu met iemand samenwoon ( ik heb geen fiscaal voordeel hierdoor)
Dank u voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chicane12
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2023 01:58

Dit volg ik even mee

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2023 09:32

Neen, de persoon die jij opvangt heeft geen betrekking tot uw kind(eren). En is zelfs niet met jou getrouwd.

Ook gaat de familierechtbank niks van informatie eisen van de persoon die bij u inwoond omdat het daar niet bevoegd voor is (geen betrekking tot het kind) dus kan een tegenpartij NIET bewijzen of uw lasten los van die van uzelf hoger of lager ligt.

Reclame

Lac
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2023 11:24

Bedankt voor het antwoord.
Volgens de advocaat bemiddelaar volgt de rechtbank de formule Hobin, met deze berekening zou ik nu 500 euro moeten betalen per maand, indien die persoon niet bij mij inwoont zou het bedrag 450 euro bedragen. Mijn ex verdient 20 % minder dan ik.
De omgangsregeling is 70% moeder, 30% mezelf waarbij ik ook nog eens de helft betaal van de schoolkosten en ontwikkeling. Ook heb ik mijn dochter enkel op schoolvrije dagen die in principe financieel meer doorwegen dan een schoolse dag, de school bevind zich 50m en mijn dochter gaat alleen naar school en terug zonder opvang. Ik vind 500 euro te veel, enkel in principe voor eten, drinken en kleren. Nu betaal ik 280 euro. Kan u mij een goede advocaat aanbevelen die mij advies kan geven en mij eventueel wil verdedigen voor de rechtbank.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 05 jan 2023 12:51

Zet hier een advocaat op om een messcherpe conclusie te schrijven. Dit heeft niets meer met bemiddelen te maken:
Het is op zijn minst grof en schaamteloos van de tegenpartij om uw vrijwillige inspanning een oorlogsvluchteling op te vangen te definieren als kostendelend samenwonen.

Argumenten:
Ten eerste is de opvang van vluchtelingen géén samenwoning (cfr fiscaliteit mbt alleenstaande ouder)
Ten tweede zijn de inkomsten/lasten van de vluchteling niet gekend en kunnen ze ook niet objectief gekend zijn, want geen betrokken partij.
Ten derde is de opvang van de vluchteling een zeer tijdelijke factor. Dat kan morgen al ophouden.
Ik zou besluiten met de volgende reflexie: gezien tegenpartij dit genre argumenten gebruikt om een hogere kinderalimentatie te verkrijgen, het misschien wenselijk is dit door een rechter te laten beoordelen.

ps: Dit laatste als zacht drukkingsmiddel. Want het lijkt me dat de vordering in het kader van de opvang van een oorlogsvluchteling op de rechtbank niet in smaak zal vallen. En dat weet de tegenpartij mijns insziens ook, gezien het feit deze dit via een bemiddelaar laat communiceren.


https://financien.belgium.be/nl/Actueel ... s-opvangen

Lac
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jan 2023 19:46

Enigszins begrijpelijk aangezien mijn ex Russische is. Maar wel merkwaardig dat de bemiddelaar daar in meegaat en niet wou afwijken van het feit dat ik kostendelend samenwoon.

iota
Berichten: 830

#7 , 05 jan 2023 23:15

Misschien een gekke vraag, maar bent u zeker dat het hier werkelijk om een onafhankelijke bemiddelaar gaat? Uw ex heeft hem/ haar aangesteld, zegt u...

Lac
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jan 2023 09:28

Ja, onafhankelijke bemiddelaar die mijn ex heeft aangesteld maar had wel de indruk dat zij weinig in haar marge had om iets in mijn voordeel te bemiddelen.ondertussen zijn de gesprekken stopgezet zonder resultaat.

Terug naar “Echtscheiding”