Scheiding betaling belastingen

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Scheiding betaling belastingen

#1 , 03 jan 2023 16:15

Hey iedereen. Ik en mijn ex hebben een EOT. In deze EOT staat er niets beschreven aangaande belastingen. Nu krijgen we een aanslagbiljet tot betalen van een aanzienlijk bedrag. Dag nadien krijgen we een papier dat ik alles moet betalen en men ex niets. Dus de hele belastingen komen op mijn nek. Kan ik hier iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 03 jan 2023 16:18

Inkomen van beiden op belastingbrief?
Volgens mij kan u splitsing vragen .
Is wel een beetje werk want beide partijen moeten akkoord gaan en document met voor en achterzijde EiD overmaken.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 03 jan 2023 17:29

Well dit gaat over de belastingen van afgelopen jaar toen we nog getrouwd waren. Is dus niet van gisteren maar van 2022.

Als tegenpartij niet wil tekenen zal ik dus alles zelf moeten betalen?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 jan 2023 17:42

Belastingschulden zijn gezamenlijke schulden voor een gehuwd koppel. Dus in principe betaalt ieder de helft.
Indien de tegoeden verdeeld zijn - waarschijnlijk 50-50 - , moet die schuld op dezelfde manier betaald worden. Ik kan begrijpen dat dat anders gebeurt : ieder zijn deel.

Kan u een kopie van het aanslagbiljet doorsturen via privébericht : ik bereken de verdeling voor u!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#5 , 03 jan 2023 18:29

Neen niet alles is 50/50 verdeeld geweest. Daarom de EOT. Ik had een eigen zaak die toen op mijn naam alleen stond. Nu is deze zaak op naam van mijn ex. Mijn ex was toen deels zelfstandige als massagetherapeute. Sorry maar de cijfers stuur ik niet door. Ik wil gewoon weten of ik er een zaak van kan maken of niet. Ik heb op dit moment een afbetalingsregeling met de belastingdienst.

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 03 jan 2023 20:02

Zaak tegen wie de belastingen of uw ex?

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#7 , 03 jan 2023 21:01

Ja niet tegen de belastingen denk ik. Maar tegen mijn ex. De fondsen zijn ongetwijfeld door beide partijen gebruikt. Zowel ik als mijn ex hebben beide gebruik gemaakt van het geld. Maar slechts ik moet ze terug betalen?

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 03 jan 2023 21:23

Staat alleen uw naam op het aanslagbiljet?
U woonde toen nog samen ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 04 jan 2023 14:12

Hadden jullie een boekhouder? wat zegt die?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#10 , 04 jan 2023 17:42

Het aanslagbiljet spreekt over ons beide. Maar het tweede document dat we kregen voor de effectieve betaling spreekt van persoon A alles betalen en persoon B niks.

De boekhouder spreekt zich niet uit.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 04 jan 2023 17:59

Maar het tweede document dat we kregen voor de effectieve betaling spreekt van persoon A alles betalen en persoon B niks.
En van wie komt dat 2de document dan ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 06 jan 2023 00:19

Inkomsten uit een zaak als zelfstandige zijn ook gemeenschappelijk, tenzij er een huwelijkscontract 'scheiding van goederen' is.
En dan zeg ik : gedeelde lusten, gedeelde lasten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”