Huwelijkspartner kan uitkoopsom betalen, ik niet

JonasDL
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huwelijkspartner kan uitkoopsom betalen, ik niet

#1 , 01 jan 2023 18:30

Mijn vrouw wil scheiden. We hebben samen een huis gebouwd met gelijke financiële inbreng. Ze maakt zich nu sterk dat ze de woning gaat kunnen behouden omdat ze voor de uitkoopsom kan terugvallen op financiële steun van derden. Ik kan dat niet. Een extra lening aangaan bovenop de hypotheek lijkt financieel niet haalbaar. Sta ik nu voor een voldongen feit?

Bovendien kan zij, als ze de hypotheek overneemt, verder genieten van de lage rentevoet die we destijds afsloten en de woonbonus. Terwijl ik een nieuwe lening zal moeten aangaan aan een hogere rentevoet en niet meer kan profiteren van de woonbonus. Kan dat ook gecompenseerd worden door dat op te nemen in een overeenkomst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jan 2023 18:58

Wil jij ook de woning behouden? Op welke manier zou je dit dan financieren? Als je dit ook op een solide manier kan, bv. door extra hypotheek of nieuwe partner, heb je een even sterke case. Anders niet.

Eerlijkste voor beide partijen is dan dat degene die bereid is de hoogste overnameprijs op tafel wil leggen, kan overnemen. Ook de partij die wordt uitgekocht heeft hier dan maximaal voordeel aan.

Dat de partner die de lening overneemt kan genieten van de lagere originele rentevoet, geeft geen nadeel aan de persoon die wordt uitgekocht. Als de woning aan een derde verkocht wordt, hier geen van beide hier iets aan. Dus maakt geen verschil tussen uitgekocht worden en verkopen aan derde.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 01 jan 2023 19:13

Ik heb al in EOT's opgenomen dat er een compensatie is voor de woonbonus, dat kan dus zeker.

Hoe is de situatie nu? Wonen jullie nog samen in de woning? Wie betaalt de hypotheek?

De mogelijkheid bestaat om de woning nog enkele jaren samen in onverdeeldheid te houden. Dat wordt regelmatig gebruikt als er nu nog geen mogelijkheid is om uit te kopen, maar later wel. Uiteraard is ook hiervoor een akkoord van beiden nodig en goede afspraken over de tijdelijke situatie. Een bemiddelaar of notaris kan je hierin begeleiden.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

JonasDL
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jan 2023 19:19

We wonen nu nog samen en betalen samen (50/50) de hypotheek af. Ik zou de woning ook graag houden, maar kan de combinatie van de bestaande hypotheek en een extra lening voor de uitkoopsom waarschijnlijk niet dragen. Zeker niet in mijn eentje. Maar als ik het goed begrijp, zit er dan niet anders op dan een correcte afkoopsom te bedingen. Toch zuur dat één partner die kapitaalkrachtiger is dan eenzijdig een echtscheiding kan doorduwen met behoud van de woning. En dat de andere dan in een moeilijkere financiële situatie opnieuw moet beginnen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 01 jan 2023 21:15

Volgens mij zal de hypotheek toch terug moeten afgesloten worden. U staat nu nog op de hypotheeklening en ik denk niet ( mijn ervaring) dat de banken zomaar iemand schrappen van de lening.
Naar wat ik de laatste dagen toch vernomen heb ... hebben de personen die enkele maanden geleden gescheiden zijn een nieuwe hypotheek moeten afsluiten met een nieuwe rentevoet en een nieuwe looptijd.

Sianna
Berichten: 156

#6 , 01 jan 2023 22:00

@Franciscus: klopt. Was tig jaren geleden ook al zo. Lening wordt 'afgelost' met nieuwe lening aan nieuwe rentevoet. Die voordelige rentevoet is sowieso kwijt.

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 01 jan 2023 22:23

We wonen nu nog samen en betalen samen (50/50) de hypotheek af. Ik zou de woning ook graag houden, maar kan de combinatie van de bestaande hypotheek en een extra lening voor de uitkoopsom waarschijnlijk niet dragen. Zeker niet in mijn eentje. Maar als ik het goed begrijp, zit er dan niet anders op dan een correcte afkoopsom te bedingen. Toch zuur dat één partner die kapitaalkrachtiger is dan eenzijdig een echtscheiding kan doorduwen met behoud van de woning. En dat de andere dan in een moeilijkere financiële situatie opnieuw moet beginnen.
Als u de woning toch niet kan betalen, heeft het geen nut om uzelf hier druk in te maken. Een correcte afkoopsom van de ex zal u meer opleveren dan een gedwongen verkoop.

Terug naar “Echtscheiding”