wat te doen voor welzijn dochter?

ypk
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

wat te doen voor welzijn dochter?

#1 , 29 dec 2022 11:34

Beste,

via deze weg zou ik graag wat info verkrijgen via jullie.
situatie is als volgt:

dochter 7 jaar
verblijfsregeling 50/50 via eot

Nu is het zo dat de verblijfsregeling een hele tijd geen problemen met zich meebracht en onze dochter zich er ok bij voelde maar de laatste tijd maar ik mij toch echt wel zorgen.
ze geeft al geruime tijd aan maar 1 keer per week of helemaal niet gewassen te worden (zomer/ winter geen verschil)
tandjes worden ook maar eens per week gewassen enzo dus qua persoonlijke hygiene laat het serieus de wensen over. Ik ben bang dat ze vroeg of laat een opmerking zou krijgen van klasgenoten met evt pesten tot gevolg wat niet goed is voor het zelfbeeld van een meisje dat al redelijk onzeker is. (Het is zo dat als ik ze in de douche laat bij ons dan ze wel ruikt)
ook geeft zij daan dat het koud is in de keuken, badkamer (lees: bijna zo koud als buiten) dus ook wanneer ze dan uiteindelijk eens gewassen wordt. Pantoffeltjes heeft ze ook niet om op de koude vloer rond te lopen
kind van 7 jaar is gekleed met kledij maat 104 bij papa dus veel te klein want heeft maat 128/134.
schoentjes van maat 28 terwijl ze 30 of 31 heeft
via de airco in haar kamer (waar het trouwens ook super koud is) is er water binnen gekomen die kortsluiting heeft veroorzaakt aan haar licht.
afvoeren in het huis werken ook niet, enkel het bad loopt nog door en wc beneden. Mijn man had al voorgesteld om dit te gaan verhelpen deze zomer (toen nog maar 2 afvoeren verstopt zaten) maar dat wou hij niet (mijn man zit in sanitair en wou hem zo de kost besparen).
Ze weegt maar 20kg (vastgesteld ondergewicht door huisdokter). Bij mij eet ze super goed en tegen het eind van de week is ze 1kg verzwaard maar tegen dat ze terug bij mij komt is ze die weer afgevallen. eten is niet lekker, aangebrand of is spaghetti zonder saus dat ze eet.
toen ik ze deze week bij mij kreeg zat ze met een ferme hoest, ben met haar naar de huisdokter geweest (bij de mijne), ze had bronchitis. toen hij haar een vraag stelde over of ze siroop had gekregen bij haar papa kreeg hij (zei de dokter zelf) een 'angstige, berekende reactie'. De bronchitis (heb ik gevraagd aan de dokter) kon veel te maken hebben met de omstandigheden waarin ze nu leeft bij papa.

nu is mijn vraag: wat kan ik hieraan doen? ik zou voorstellen om ze tijdelijk (tot hij er financieel beter voor staat en haar van de zorgen kan voorzien die ze nodig heeft) meer bij mij te laten zijn en ze enkele dagen bij hem te laten verblijven. maar als hij hiermee akkoord zou gaan ben ik best dat ik iets op papier zet hiervan denk ik? waar moet ik rekening mee houden (behalve dat hij dit tekend)
mocht hij hier niet mee akkoord gaan wat moet ik dan doen? want dochter geeft aan dat ze het daar zo ook niet leuk vind en altijd koud heeft, niet buiten mag spelen in de zomer omdat ze vuil zou worden of enkel haar voetjes dan gewassen worden ookal heeft ze gezweet... Ik weet even geen raad meer en wil het beste voor mijn dochter!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 29 dec 2022 14:48

Het is nogal moeilijk om deze problemen met de papa te bespreken zonder dat hij dichtklapt. Het is duidelijk dat hij financiele problemen heeft, war hij zich voor schaamt.

Ik zou durven voorstellen aan de papa - om de verzorglast voor hem te vergemakkelijken - dat u haar een valiesje meegeeft met kleding die ze de tijd dat ze bij hem doorbrengt kan dragen (ook pantoffeltjes) en dat ze dat valiesje als ze bij u komt ook weer meebrengt, zodat u ze kan wassen.

Laat weten dat de chronische bronchitis en ondergewicht (door de dokter vastgesteld) een zorg is waar jullie beiden extra aandacht aan moeten geven. Dat het aanbod om de sanitaire/electriciteits- klusjes te laten verrichten door uw man, nog steeds gelden. Maar dat het nu wel extra acuut wordt, precies om die chronische bronchitis te stoppen.

Stop in het valiesje een tandenborsteltje en tandpasta en washandjes. En leer je dochtertje de avondroutine om zich elke dag te wassen (toon haar hoe ze dat ook met een stoeltje en een teiltje warm water in een verwarmde huiskamer kan doen) Een kindje van 6 jaar kan die routine zeker aanleren. Op deze manier kruipt de vader niet in zijn schulp.

Wat de voeding betreft. Bekijk of ze op school warme maaltijden kan krijgen voor de periodes dat ze bij papa is. Dan heeft ze zeker 1 voedzame maaltijd per dag. Maak met je dochtertje winkellijstjes met daarop de voedingsmiddelen die ze dagelijks zeker nodig heeft. Zet er bvb. fruit, granen, melkproducten en dergelijke op.
Ga met haar naar een budgetsupermarkt en leer haar waar de dingen staan die ze zeker elke dag moet eten.

Op deze manier kan u al proberen de vader bij te springen. Indien dit niet werkt, zou ik de sociale dienst van de gemeente wel inseinen van de zorgwekkende situatie.

ypk
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2022 15:28

Dank u voor uw antwoord.
Het is echter zo dat ik ze al van kledij heb voorzien, ze al een jasje enzo heb gekocht voor de koude wintermaanden 'die ze van haar papa dan kreeg'. Maar de kleertjes doet ze dan niet aan of de schoentjes waarmee ik ze naar daar laat gaan.
ze weet perfect hoe ze zich moet wassen enzo maar het is eerder door 'tijdsgebrek' van hem en zijn vrouw waardoor ze niet 'gewassen geraakt'.
Wat de werken betreft, deze zomer zou mijn man dit nog hebben kunnen oplossen dan waren het slechts enkele afvoeren maar nu is het zo goed als alles dat verstopt zit volgens dat mijn dochtertje verteld waardoor er mogelijks breekwerken zullen moeten gebeuren (oude leidingen ondergronds) en de kosten voor hem ook weer groter zullen zijn...
Ze eet op school al warm maar soms te weinig, daar kan hij inderdaad weinig aan doen. vandaar dat ik al voorstelde om ze boterhammen mee te geven zodat we zicht hebben op wat ze zou gegeten hebben en haar dan 's avonds van een warme maaltijd te voorzien maar dat ziet zijn vrouw dan weer niet zitten (en mss is dit financieel niet haalbaar voor hen)
Het is een situatie die niet op 1,2,3 zal opgelost worden vrees ik vandaar dat ik haar dringend (voor haar gezondheid) tijdelijk (tot zijn problemen opgelost zijn) meer bij mij zou laten verblijven en de dagen dat hij vrij heeft van zijn werk en echt tijd met haar kan spenderen... het is inderdaad een delicate kwestie en ik wil hem ook niet bruuskeren maar er moet NU wel iets gedaan worden voor de gezondheid van onze dochter..

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 30 dec 2022 22:09

CLB via school en dan verder via sociale dienst OCMW en of jeugddienst politie .

Ook dat is een Verontrustende Opvoedings Situatie...

Is het hun eigen huis of huren ze?

Terug naar “Echtscheiding”