Ex-partner op vakantie tijdens verblijfsweek kind

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Ex-partner op vakantie tijdens verblijfsweek kind

#1 , 23 dec 2022 14:16

Mijn ex-partner en ik zijn gescheiden en voeden onze gemeenschappelijke zoon op in een co-ouderschap met een verblijfsregeling 50/50 en dit sinds 2014. Alle afspraken staan beschreven in een EOT (ook gehomologeerd door de Familierechtbank). Onze zoon wisselt op vrijdag na school van de ene naar de andere ouder om daar dan een week te verblijven, de week nadien is het dan weer omgekeerd. Onlangs vertelde mijn zoon me dat, toen hij in de week dat hij bij zijn moeder verbleef, zij met haar nieuwe gezin op vakantie was naar Spanje (moeder heeft een nieuwe partner en heeft daar 2 kinderen mee). Mijn zoon werd een week gedropt en diende de verblijfsweek bij zijn moeder dus door te brengen bij derden, nl. de ouders van de nieuwe partner van de moeder (die uiteraard geen enkel ouderlijk gezag uitoefenen). Ikzelf werd hiervan niet op de hoogte gebracht door de moeder, wat toch wenselijk had geweest. Ik ben van mening dat het zeer problematisch is als een ouder niet de zorg voor een kind wenst te dragen en deze verantwoordelijkheid overhevelt naar derden puur in functie van een plezierreisje. Wat zijn in deze de rechten (en plichten) van ouder en kind?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 23 dec 2022 16:23

Puur juridisch is er geen fout,
de ouder wie de opvang/zorgen heeft heeft ervoor gezorgd dat de zorgen gegeven zijn en dat het kind opgevangen is. Zelfs bij iemand die ze vertrouwen, namelijk de ouders van de nieuwe partner.

er is geen verbod om dit te doen.
Meer nog, er is geen verplichting om elk detail te delen...

Natuurlijk is het wel aangewezen om een dialoog open te houden en wel deze info te delen,
Maar ertoe verplicht worden kan niet, elke ouder blijft in zijn/haar tijd autonoom de beslissingen nemen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 24 dec 2022 14:31

Waarom kon het kind niet mee op vakantie?

Reclame

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2022 15:00

De moeder verkoos om op vakantie te gaan met haar partner en de 2 kinderen die ze met die partner heeft. Ons gemeenschappelijk kind mocht niet mee blijkbaar...

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 27 dec 2022 12:11

Duurde de reis langer dan vb de week bij moeder en liep die verder in de week van vader???

Iets meer uitleg was iets makkelijker om concreter te antwoorden.

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 dec 2022 09:35

De reis vatte aan in de verblijfsweek van de moeder. Er was geen voorafgaand overleg hieromtrent.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 28 dec 2022 17:09

Ja ok

En wanneer stopte ze dan ....????????????

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 dec 2022 11:10

Dat weet ik helaas niet aangezien er geen communicatie is gekomen vanuit de moeder hieromtrent... Maakt het verschil of de vakantie al dan niet nog doorliep op het moment dat mijn zoon terug naar mij wisselde?

iota
Berichten: 830

#9 , 29 dec 2022 14:49

Ah ja. Als ze op dat moment nog in Spanje zaten, kon uw ex het kind niet tijdig naar u terugsturen.

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 dec 2022 19:09

De personen waar mijn ex-partner ons gemeenschappelijk naartoe stuurde (= dus de ouders van haar nieuwe partner, zonder voorafgaand overleg) zorgden ervoor dat mijn zoon op school werd afgezet waar ik hem einde schooltijd ophaalde. Dus mijn ex-partner heeft het kind zelf niet gewisseld aangezien ze nog steeds in Spanje verbleef. Zijn hier bepaalde consequenties dan?

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 30 dec 2022 16:44

Neen.
Gedurende de tijd dat kind bij bilocatie bij één partner is beslist die partner waar kind verblijft.
Voor buitenland heeft men een kind Eid of paspoort en de ISIS kaart nodig...
Gaan deze officiële documenten steeds mee heen en weer?

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 dec 2022 16:46

Op een uitzondering na worden deze documenten inderdaad gewisseld. Maar dat is natuurlijk niet de kern van de vraag

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 31 dec 2022 23:26

Kern zijn mijn twee eerste regels:

Neen.
Gedurende de tijd dat kind bij bilocatie bij één partner is beslist die partner waar kind verblijft.

Ook eens lezen:
http://diplomatie.belgium.be/nl/reisadv ... e-kinderen.
Maar kind bij grootouders of zelfs een derde onderbrengen tijdens eigen afwezigheid is geen inbreuk bij mijn weten in normale omstandigheden.

Indien u vind dat er iets ernstig gebeurd kan zijn bevraag school en CLB en u kan steeds een aangifte doen bij de sociale jeugddienst van uw lokale politiezone voor een Verontrustende Opvoedingssituatie (VOS).

Maar of de jeugdrechtbank daar in mee zal gaan .......????
Ja als er effectief elementen zijn.

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jan 2023 13:53

Bedankt Franciscus voor je waardevolle feedback

Terug naar “Echtscheiding”