Tegemoetkoming mutualiteit voor socio-culterele activiteiten kind

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Tegemoetkoming mutualiteit voor socio-culterele activiteiten kind

#1 , 21 dec 2022 20:54

Mijn vriend (papa van mijn dochter) en ik zijn uit elkaar.

In het vonnis staat dat hij lidgeld jeugdbewegingen, sportclub,... voor de helft moet terugbetalen. Hij wil dat niet betalen en doet moeilijk. Ik betaal al sinds ik hem ken, altijd netjes mijn lidgeld mutualiteit. Uiteraard diende hij hierin nooit mee te betalen, want mijn dochter valt hiervoor onder mij.
Ik heb nu recht om een tussenkomst te krijgen van de mutualiteit voor lidgelden van verenigingen. Nu eist mijn ex hiervan de helft.
Volgens de advocaat ben ik verplicht om hem dat te betalen als hij de helft van het lidgeld betaalt. Klopt dit? Ben ik hiertoe wettelijk verplicht?

Ik heb niet veel vertrouwen meer in mijn advocaat, vandaar hier de vraag.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 21 dec 2022 21:01

Mevrouw

Het is logisch dat vader en moeder elk de helft van de netto kost betalen. Dus de kost onder aftrek van tussenkomst mutualiteit.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2022 23:03

Lijkt me inderdaad een logische vraag van de vader. Ofwel helft van tussenkomst terugbetalen, ofwel (logischer) direct in rekening brengen bij het bepalen van het deel dat de vader moet bijdragen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38595

#4 , 22 dec 2022 12:17

Vader betaald niet mee aan het lidgeld van de mutualiteit?
Voordelen zijn voor de leden en vader is geen lid.
Dan zij de betaling van het lidgeld zijn er voordelen en die zouden dan gesplitst moeten worden.. ??
Ook niet helemaal correct....anders moet het lidgeld ook mee in rekening gebracht worden lijkt mij.
Maar doet geen afbreuk aan bovenstaande opmerkingen.

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 22 dec 2022 13:05

Kinderen moeten zich niet zelf aansluiten bij een ziekenfonds, maar staan ingeschreven ten laste van een ouder. In principe zijn de kinderen aangesloten bij dezelfde mutualiteit als die van de ouder die de kinderen fiscaal ten laste heeft. Ouders kunnen anders overeenkomen.
bron: https://odos.be/web/2022/03/18/scheidin ... ereenkomen.

Dus elke ouder betaald zijn/haar lidgeld/inschrijving bij zijn/haar mutualiteit en komen overeen bij wie het kind ten laste staat.
Het is dus normaal dat er geen lidgeld voor het kind betaald wordt.

Mij lijken de voordelen dat het kind verkrijgt (ongeacht bij welke deze ingeschreven is) ten voordele van beide ouders vallen....

cfr voorbeeld van een kamp,
als hij de helft van het kamp betaald krijgt hij dus ook de helft van de tegemoetkoming van de mutualiteit terug...
betaal jij alleen het kamp: dan krijg jij alleen de tegemoetkoming van de mutualiteit.
betaald hij alleen het kamp dan krijgt hij alleen de tegemoetkoming...


nota: ik ga uit van CM:
In 2023 bedraagt deze bijdrage voor gerechtigden 9,43 euro per maand. Kinderen en personen ten laste betalen geen bijdrage.
bron:https://www.cm.be/lid-worden/cm-bijdrag ... 20bijdrage.

Terug naar “Echtscheiding”