kind met dubbele nationaliteit meenemen naar buitenland

Kim
Topic Starter
Berichten: 3

kind met dubbele nationaliteit meenemen naar buitenland

#1 , 16 jun 2006 23:33

hallo allemaal,

even snel de situatie schetsen :
Een vriend van mij met Belgische nationaliteit is gehuwd met een Japanse vrouw. Ze hebben een 5-jarig kind met de dubbele nationaliteit.
Recent geeft de vrouw aangegeven de relatie te willen stoppen en samen met het kind terug naar japan te gaan.
Uit wat ik van haar begrepen heb lijkt ze pas te willen scheiden als de vader ook naar japan komt of in elk geval eerst dan wanneer zij in Japan is.
De vader ziet het logischerwijze niet zitten om plots ettelijke duizenden km's van z'n dochter verwijderd te zijn.
- Kan zij dit zomaar doen ?
- Wat kan hij doen om dit te verhinderen ?
Heb ik het juist als ik denk dat hij zelf de scheiding zal moeten inzetten om haar tegen te kunnen houden haar plan uit te voeren ?
- Waar kan ik hier nog meer informatie rond vinden ?

Alvast bedankt om dit te lezen en hopelijk weet er mij iemand wat meer te vertellen.

Groeten,

kim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 jun 2006 16:30

Art. 55 ? 1. De echtscheiding en de scheiding van tafel en bed worden beheerst :
1? door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten bij de instelling van de vordering hun gewone verblijfplaats hebben;
2? bij gebreke van gewone verblijfplaats op het grondgebied van een zelfde Staat, door het recht van de Staat op wiens grondgebied de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats(=Belgenland) van de echtgenoten zich bevond wanneer een van hen zijn gewone verblijfplaats heeft op het grondgebied van die Staat bij de instelling van de vordering;(16 juli 2004, Intenationaal Privaatrecht)

Art.223.Indien...beveelt de vrederechter(of de voorzitter van de Rb. krachtens art.1280 Ger.W. of de Jeugdrechter krachtens art.45 Jeugdbeschermingswet)...dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de (echtgenoten en de) KINDEREN...(Burgerlijk Wetboek).

Kim
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 jun 2006 08:24

bedankt voor het antwoord. Het is wat duidelijker geworden. Ik vraag me enkel nog af wat onder de noemer voorlopige maatregelen kan en mag verstaan worden.

Groeten,

kim

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 19 jun 2006 08:51

Art.223. Indien...beveelt de vrederechter,op verzoek van de andere echtgenoot,dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen....De vrederechter kan onder meer aan een der echtgenoten verbod opleggen om,voor de tijd die hij bepaalt,eigen of gemeenschappelijke roerende of onroerende goederen,zonder de instemming van de andere echtgenoot,te vervreemden,te hypothekeren of te verpanden;hij kan de verplaatsing van de meubelen verbieden of het persoonlijk gebruik ervan aan een van beide echtgenoten toewijzen...(Burgerlijk Wetboek)

Ook uitkering tot levensonderhoud,ontvangstmachtiging en uitzetting van de andere echtgenoot kan dus gevraagd worden.De vordering gebeurt bij verzoekschrift(art.1253bis-octies Ger.W.).
De meeste vredegerechtgriffies leveren de verzoeker daartoe een invulformulier.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#5 , 19 jun 2006 10:49

De meeste vredegerechtgriffies leveren de verzoeker daartoe een invulformulier.
Waarbij LEX allicht NIET wil zeggen dat een advocaat overbodige luxe geworden is.

Mijns inziens betreffen dit aangelegenheden dewelke te delicaat zijn om zelf af te haspelen !

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 19 jun 2006 11:45

Waarbij LEX allicht NIET wil zeggen dat een advocaat overbodige luxe geworden is.

Mijns inziens betreffen dit aangelegenheden dewelke te delicaat zijn om zelf af te haspelen !
UITERAARD kan men altijd een beroep doen op een advocaat, en indien er de wil tot echtscheiding is?is een raadsman(vrouw) ONONTBEERLIJK!

Kim
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 20 jun 2006 09:47

Bedankt voor jullie antwoord.
Heb ondertussen ook de andere partner gesproken en deze geeft te kennen eerst in Belgi? te willen scheiden om daarna naar Japan te kunnen gaan m?t haar dochter.
Zij geeft reeds een advocaat, maar haar echtgenoot verkiest vooralsnog zoveel als mogelijk de situatie te ontkennen.
Het heeft me bovenal gerustgesteld dat ze het welzijn van haar dochter op de eerste plaats stelt.

groeten,

kim

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 20 jun 2006 11:36

Ook na de scheiding blijven beide ouders het ouderlijk gezamelijk uitvoeren en is er toelating nodig van van de andere ouder en/of van de jeugdrechtbank om met een minderjarige voor lange tijd naar het buitenland te gaan.

Indien ??n van beide ouders zonder toelating naar het buitenland verhuist, staat dit gelijk aan ontvoering van een minderjarige.

Om de toelating te bekomen of verhinderen, kan je best een raadsman/vrouw inschakelen.

Terug naar “Echtscheiding”