Woning verdelen voor effectieve scheiding via EOT

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

Woning verdelen voor effectieve scheiding via EOT

#1 , 28 nov 2022 07:12

Dag allen,

Graag jullie advies. Mijn partner en ik zijn aan het scheiden in een procedure EOT via bemiddeling. Nog geen gerechtelijke stappen ondernomen. Wij komen gelukkig super goed overeen.

Ik woon ondertussen elders. Dit weekend ben ik naar een huis gaan kijken dat ideaal is voor mij. Mijn partner blijft in onze woning wonen, en gaat mij uitbetalen. Om het even met hypothetische cijfers te schetsen:

Woning 400.000 euro geschat. Zij gaat mij 200.000 euro betalen.

Ik wens nu die compromis te tekenen. We zijn gehuwd volgens het wettelijk stelsel, wat dus concreet wil zeggen dat alles in de gemeenschap blijft tot effectieve scheiding.
Ben ik überhaupt nu in de mogelijkheid een compromis te tekenen? Volgens de makelaar dient vermeld dat zij uitdrukkelijk verklaard niet de koper te zijn, maar wel dient te tekenen voor akkoord.

Kan zij mij het geld (van de ouders) effectief bezorgen om deze woning aan te kopen, of kan dat pas als we effectief gescheiden zijn? Het financiële plaatje is mij niet zo duidelijk.

Kan ik het geld van de overname (dat wel door de ouders zal gegeven worden) al onmiddelijk gebruiken voor een nieuw huis, of moet ik eerst het volledige bedrag lenen (wat een dure zaak wordt natuurlijk).

Ik begrijp de bezorgdheid in deze dat bij het overmaken van de middelen aan mij, ik het 'nieuwe geld' kan aanzien als gemeenschappelijk verworven .. wat compleet idioot is natuurlijk dat ik dat zou doen. Ik wil het ook juridisch sluitend zodat iedereen op beide oren kan slapen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8825

#2 , 28 nov 2022 17:35

U kan inderdaad alvast samen het compromis tekenen waarbij je echtgenote inderdaad verklaart het goed niet mee aan te kopen. In het EOT laat u door de notaris deze aankoop van de ene partij ook noteren, zodat bij scheiding er geen discussie bestaat£/

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 29 nov 2022 23:13

Dank je wel.

Reclame

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 30 nov 2022 10:21

Nog een vraag hierover. Voor een deel zal ik een lening moeten afsluiten. Mijn ouders stellen voor een renteloze lening te geven. Kan dit juridisch? Of waarmee moeten we rekening houden?

Terug naar “Echtscheiding”