Fout in akte verbreking samenleving en kind

alaindebruyn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fout in akte verbreking samenleving en kind

#1 , 26 nov 2022 09:50

Mijn partner en ik wonen ondertussen 11 jaar samen. We hebben samen een zoontje van 9 jaar en mijn partner heeft een dochter van 15 jaar uit een vorige relatie met haar ex-partner . Tot een jaar geleden ongeveer betaalde hij op regelmatige basis de helft van de gezamenlijke rekeningen van hun dochter M, zijnde schooluitstappen, internaat, tandartskosten, enz. Door omstandigheden en ruzie doet hij daar nu heel moeilijk over en wilt soms niet meer betalen. Het vooropgestelde onderhoudsgeld ( beschreven in een notariële akte) gebruikt hij als vermindering van de som die hij moet betalen voor de rekeningen. Nu dreigt hij ermee om naar de rechter te gaan om zijn dochter bij hem in te laten wonen. In de akte van de notaris echter, staat de naam M op elke pagina van de akte behalve op één pagina waar er verkeerdelijk de naam K staat. Dit is eigenlijk een grove fout van de notaris geweest, maar ondertussen is deze notaris uit zijn ambt gestapt en zijn vervanger wil deze fout niet rechtzetten. Kan dit een invloed hebben op eventuele beslissing van een rechter? de ex zegt dat ook mijn partner dus alle voordelen heeft en dreigt dat ze hem zelfs een alimentatie zou moeten uitkeren aangezien zijn vrouw niet werkt en hij op de ziekenkas zit. Kan dit laatste?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 347
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 26 nov 2022 13:09

Een grove fout zou ik dat niet noemen. Het is wat juristen een materiële vergissing noemen. Gezien uit de akte heel duidelijk blijkt dat het niet om K. gaat, maar om M., maak je geen van kans om de akte hierdoor nietig te laten verklaren.

Wat de vader moet betalen is afhankelijk van hoe de afspraken gemaakt en geformuleerd zijn. De alimentatie aftrekken van de kosten waarvan hij verondersteld wordt de helft de betalen, is alleszins niet correct. Mogelijk moet hij vooraf wel akkoord zijn met de te maken kosten (ook weer afhankelijk van wat er beschreven staat).

Alimentatie is onder meer afhankelijk van de verblijfsregeling, verdeling van de kosten, inkomens van beide ouders (dat van nieuwe partners speelt weinig tot geen rol). Het kan dus dat er ofwel geen alimentatie moet betaald worden, of door een van de ouders. En dat kan dan zowel de vader als de moeder zijn.

PS: haal de namen uit je bericht. Jij, maar vooral je plusdochter kan geïdentificeerd worden op die manier.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

alaindebruyn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2022 13:44

Dankjewel voor de reactie, ik weet alleen niet precies hoe ik dit eerste bericht kan aanpassen.

Is aangepast - JurecaBE - moderator .
Maar uw profielnaam veranderen best rechstreeks een mail sturen naar info@jureca.be ...als moderators hebben wij die mogelijkheid niet

Reclame

basejumper
Berichten: 4596
Locatie: Diest

#4 , 26 nov 2022 19:05

Beste

Lees ook hier https://odos.be/web/2019/07/29/buitenge ... -praktijk/

Dit bevat ook een lijst van bijzondere kosten.
Ik ben niet overtuigd dat internaat een bijzondere kost is. Dat is een verblijfsgebonden kost (woonst/verwarming/voeding) die normaal in de alimentatie zit. Aan de moedercalimentatie betalen voor verblijfsgebonden kosten en ook nog eens betalen voor internaat is dubbel op.
Tandartskosten zijn bijzondere kosten als het de gewone consultkost overtreft (orthodontie bvb).
Dus toch even bekijken en zorgen dat ook de afrekeningen correct zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”