woonstvergoeding wettelijk samenwonen

LinaDvW
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

woonstvergoeding wettelijk samenwonen

#1 , 21 nov 2022 02:35

Hi,

Ik en mijn vriend zijn na een relatie (wettelijk samenwonen) van 5 jaar uit elkaar gegaan. We zijn nu de zaken aan het afhandelen voor dat ik het huis uitkoop van hem maar nu komt hij met een eis waarvan ik zeer mijn bedenkingen heb. Hij eist namelijk woonstvergoeding voor de vorige 2 maanden, nadat hij vrijwillig is weggegaan en we pas een paar weken geleden samen ons wettelijk samenwonen hebben laten ontbinden. Zijn domicilieadres stond hier ook nog tijdens die ontbinding van het wettelijk samenwonen.

Een contract of een huursom heb ik ook nooit geweten/gekregen in die voorbije twee maanden, en ik heb ook allerlei constructies voorgesteld (week om week, samen wonen aparte kamers etc...) in de hoop dat het misschien nog goed kwam en ook voor ons bieden de lasten te dragen.

Welke juridische poten heb ik om op te staan om niet twee keer 750 euro te moeten betalen wat ik moreel echt niet vind kunnen, dat terwijl dus:
* ik pogingen gedaan tot vinden van een oplossing
* hij is vrijwillig vertrokken
* hij heeft zijn domicilie niet aangepast in die twee maanden
* zijn inboedel stond er nog
* Is in die twee maanden ook in het huis geweest met vrienden een dag terwijl ik in het buitenland zat zonder mijn medeweten. En ik hoop dat het inderdaad vrienden waren en niet zijn nieuwe vriendin bijvoorbeeld.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2022 06:08

Wie heeft in die 2 maanden de afbetaling van de lening gedaan?

Indien nog steeds samen, is wat uw ex-partner voorstelt iets wat hier wel meer wordt vooropgesteld.

Evi (Odos)
Berichten: 347
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 21 nov 2022 09:58

Het is juridisch volledig correct dat hij een woonstvergoeding kan vragen.
Maar:
- het is voor de helft jouw eigendom. Het bedrag van de woonstvergoeding komt overeen met een halve huurprijs. Als je het huis zou verhuren, zou je er dan 1500 over krijgen of 750? Indien 750 dan is je woonstvergoeding 375 euro.
- zolang het huis van beiden is, moet hij de helft van de lening blijven betalen. Het is dus van belang te weten wie die betaalde afgelopen twee maanden (zie ook reactie #2).

Vaak maakt men de afspraak dat woonstvergoeding en meebetalen aan hypotheek elkaar opheffen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

LinaDvW
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2022 11:26

De gedeelde woonstvergoeding is meer dan de gedeelde hypothecaire lening, ook heb ik het bedrag en de eis tot woonstvergoeding pas de eerste keer gehoord 1 week voor het ontbinden van het wettelijk samenwonen. Een week daarna ben ik zelf ook uit het huis vertrokken (huis staat nu dus leeg)

De lening is blijven afbetaald worden met het geld dat nog op de rekening stond op het moment van de relatiebreuk en dat in totaal meer door mij is opgebouwd dan door hem.

*Kan hij dit zomaar retroactief vragen zonder dat ik ooit eerste de voorwaarden en huurpijs heb geweten?
*Kan hij dit vragen terwijl hij pas 1 week na het wettelijk ontbinden van het het samenwonen zijn domicilie is gaan aanpassen bij de gemeente? En hij dus deze hele periode waar hij huur voor vraag officieel staat ingeschreven bij mij.
* Wat met de inbreuk terwijl ik weg was? Wat met zijn inboedel die er nog stond?

basejumper
Berichten: 4596
Locatie: Diest

#5 , 21 nov 2022 18:52

Beste

https://www.perspectieven.be/blog/woons ... -scheiding

Hier even lezen : bij wettelijke samenwoning kan maar woonstvergoeding gevraagd worden vanaf de officiële wijziging domicilie. Dus het antwoord op uw vraag is neen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2022 19:34

Beste

https://www.perspectieven.be/blog/woons ... -scheiding

Hier even lezen : bij wettelijke samenwoning kan maar woonstvergoeding gevraagd worden vanaf de officiële wijziging domicilie. Dus het antwoord op uw vraag is neen.
Jammer dat deze bron nergens zegt waar ze zich op baseert.

Immers kan er ook sprake zijn van woonstvergoeding bij feitelijk samenwonen. Wanneer start dit dan? Vanaf het verlaten van de woning? Waarom dan niet op dat moment bij wettelijk samenwonen?

LinaDvW
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2022 23:53

Beste

https://www.perspectieven.be/blog/woons ... -scheiding

Hier even lezen : bij wettelijke samenwoning kan maar woonstvergoeding gevraagd worden vanaf de officiële wijziging domicilie. Dus het antwoord op uw vraag is neen.
Beste Basejumper, ik ziet de zin die je citeert nergens staan op die webpagina. Of kijk ik er nu zo naast :shock: ?

Franciscus
Berichten: 38479

#8 , 22 nov 2022 09:43

Gezien hij er nog ingeschreven is wordt dat ook als zijn officieel adres beschouwd.

staat wat verder in de tekst


"""Een woonstvergoeding is in essentie enkel verschuldigd als er effectief een procedure tot echtscheiding wordt ingeleid. (Bij het stelsel van scheiding van goederen of einde samenwoonst: vanaf de officiële feitelijke scheiding die bv. blijkt uit aparte domicilies.) I"""

LinaDvW
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 nov 2022 10:31

Bedankt allemaal al voor de info.

Even het stukje tekst analyseren van hierboven:
* wettelijke samenwonen valt hierbij onder het geheel van scheiding van goederen en einde samenwoonst? Dus enkel bij trouwen van gemeenschap van goederen wordt de datum van de officiële feitelijke scheiding anders vastgelegd?

* 'bv. blijkt uit aparte domicilies'. Kan hij dit dan nog op een andere manier bewijzen? Domicilie-verandering is natuurlijk het allerduidelijkste en dat had hij dan sneller moeten ondernemen. En zo wist ik ook zeker dat hij niet meer terug kwam en dat hij zijn ultieme besluit genomen had.

Franciscus
Berichten: 38479

#10 , 22 nov 2022 10:50

Domicilie is "de plaats" waar men wettelijk zijn verblijfplaats is.
Waar alle officiële post en belastingen aankomen.
Zolang er geen vaststelling is door politie (in opdracht door dienst bevolking -gemeente / of door eigen vaststelling door wijkinspecteur via een Administratieve Akte ) met als gevolg een Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit woont men op het wettelijke adres.

Indien er een AACB is wordt persoon beschouwd als een niet-inwoner van het rijk.
AACB heeft verregaande gevolgen van bij staande houden door politie voor inbreuk is het contante betaling - na verloop van tijd ook bij ziekenhuis - dokter enz enz.
Of deze moet ondertussen ergens anders officieel zijn ingeschreven. Dat kan ook gebeuren in opdracht van gemeente door wijkinspecteur.
Als andere partij dat niet zegt dat deze op een ander adres is ingeschreven weet u dat niet natuurlijk niet.
Edoch dan mag deze ook niet zomaar meer binnen op uw adres (huisvredebreuk - zaken meenemen zijn dan diefstal enz)

Terug naar “Echtscheiding”