Zwanger en aan het scheiden...

Elih
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zwanger en aan het scheiden...

#1 , 18 nov 2022 11:09

Hallo allemaal,

Even een korte samenvatting. Ik ben tijdens het begin van mijn zwangerschap vertrokken, mijn ex-partner was fysiek agressief, heeft extreme stemmingswisselingen, is manipulatief, bedreigde me constant, extreem controlerend, hij chanteerde mij, is verbaal agressief en emotioneel/mentaal labiel. Hij stond er nooit voor open om psychologische hulp te zoeken. Hij heeft me op een korte periode zoveel trauma's bezorgt dat ik er zelf mentaal en fysiek ziek van ben geworden. Ik moest aan mezelf denken en aan het ongeboren kind, dus heb de echtscheiding in gang gezet. Hij ging eerst akkoord met scheiding, last minute is hij van gedachte veranderd en wil hij dus niet scheiden. Ik vermoed dat hij alles onnodig moeilijker wil maken en dit ook te maken heeft met controle willen hebben. Hij sprak ookal over dat hij geen alimentatie wil betalen en denk daarom dat hij het kind ook 50% bij hem wil hebben zodat hij niets moet betalen. Ik vermijd alle vorm van contact met hem omdat hij mij zoveel heeft aangedaan. Jammer genoeg nooit klachten ingediend, ik was veel te bang voor hem.

Ik maak me zorgen over de omgangsregeling als het kind er is. Ik wil dat het kind een band heeft met zijn vader, maar ik wil het kind ook niet in gevaar brengen en wil mezelf blijven beschermen. Het kind zal door hem erkend worden, kan ik zijn voornaam zelf kiezen? Ik wil hem er niet bij hebben bij de bevalling, kan dit? Na de bevalling mag hij het kind zeker zien, maar ik wil nooit met hem alleen in een ruimte zitten of dat hij dagelijks aan mijn deur staat om het kind te zien (dat zou hij wel durven). Ik wil duidelijke afspraken hierover met hem maken, maar ik weet dat hij alles moeilijker aan het maken is omdat hij niet wil scheiden. Wat ik wil of verwacht kan hem niet veel schelen, het ging altijd om hem en wat hij wil, want hij is de "man" volgens hem en hij kruipt ook heel graag in zijn slachtofferrol... Hoevaak mag een vader zijn kind in het begin zien, is er een maximumaantal dagen (rekeninghoudend met borstvoeding en een gezonde hechting)? Mag het kind bij hem overnachten? Hoe lang mag hij het kind per keer zien? Ik heb het dus over de eerste jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38479

#2 , 18 nov 2022 14:10

Er is dus nog geen echtscheiding.
Hebt u voor de voorgevallen feiten al de nodige aangiften gedaan bij politie?
Want nu is hij de wettelijke vader zonder enige juridische beperking qua bezoek en bijhouden van kind.
ASAP naar een advocaat of via een www.caw.be voor concrete afspraken en die zullen u doorverwijzen. Bespreek dat zeker ookmet uw dokter en bij bevalling het ziekenhuis.

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... FG#p250009

Zoek hier op forum maar eens op trefwoord IFG en mijn naam Franciscus

ongelukbelaagd
Berichten: 513

#3 , 18 nov 2022 16:53

Ik maak me zorgen over de omgangsregeling als het kind er is. Ik wil dat het kind een band heeft met zijn vader, maar ik wil het kind ook niet in gevaar brengen en wil mezelf blijven beschermen. Het kind zal door hem erkend worden, kan ik zijn voornaam zelf kiezen? --> Als het kind geboren is binnen een huwelijk, is het automatisch zijn kind.

Ik wil hem er niet bij hebben bij de bevalling, kan dit? --> dat moet kunnen. Bespreek dit al met je dokters.

Na de bevalling mag hij het kind zeker zien, maar ik wil nooit met hem alleen in een ruimte zitten of dat hij dagelijks aan mijn deur staat om het kind te zien (dat zou hij wel durven). Ik wil duidelijke afspraken hierover met hem maken, maar ik weet dat hij alles moeilijker aan het maken is omdat hij niet wil scheiden. Wat ik wil of verwacht kan hem niet veel schelen, het ging altijd om hem en wat hij wil, want hij is de "man" volgens hem en hij kruipt ook heel graag in zijn slachtofferrol... Hoevaak mag een vader zijn kind in het begin zien, is er een maximumaantal dagen (rekeninghoudend met borstvoeding en een gezonde hechting)? Mag het kind bij hem overnachten? Hoe lang mag hij het kind per keer zien? Ik heb het dus over de eerste jaar. --> dit zijn afspraken die bij een scheiding gemaakt moeten worden. Ik raad u aan een advocaat in de arm te nemen. Ga eens bij caw langs.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 19 nov 2022 15:27

Of hij bij de bevalling mag zijn, bepaalt u gelukkig volledig zelf.


Terug naar “Echtscheiding”